1401/12/07-16:10

ارائه پیشنهادات رئیس کل دادگستری هرمزگان برای ایجاد سامانه های الکترونیک اعسار و وراثت

ارائه پیشنهادات رئیس کل دادگستری هرمزگان برای ایجاد سامانه های الکترونیک اعسار و وراثت

رئیس کل دادگستری هرمزگان با ارائه طرح هایی به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، پیشنهاد راه اندازی چهار سامانه الکترونیک اعسار، احاله، اختلاف در صلاحیت و انحصار وراثت را ارائه کرد.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، نشست شورای قضایی استان هرمزگان با حضور محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان و مدیران مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و جمعی از مسئولان قضایی استان هرمزگان در بندرعباس برگزار شد.

 

رئیس کل دادگستری هرمزگان در جریان این نشست، ضمن خیر مقدم به رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار داشت: بدون تردید این سفر منجر به خیر و برکت برای استان هرمزگان و  مجموعه دستگاه قضایی خواهد شد.

 

مجتبی قهرمانی با اشاره به لزوم عمل به منویات مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» و سیاست‌های ابلاغی از سوی ریاست قوه قضاییه به منظور توسعه دادرسی الکترونیک و هوشمند سازی دستگاه قضایی اظهار داشت: با توجه به محورهای ترسیم شده در معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان هرمزگان به دنبال اجرای طرح پرونده‌های تمام الکترونیک با توجه به دو اصل سامانه مندی و پرونده زدایی هستیم.

 

وی یادآور شد: اجرای این طرح علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، ضریب امنیتی پرونده‌ها را نیز افزایش می‌دهد و موجب تسریع در رسیدگی‌ها و تسهیل امور اداری خواهد شد.

 

قهرمانی با بیان اینکه حوزه فناوری در تحول قوه قضاییه قطعاً نقشی مؤثر و پُرمایه ای خواهد داشت، تصریح کرد: برای تحول باید حتماً چرخش داشته باشیم و بهترین حوزه برای ایجاد تحول در یک مجموعه استفاده از فناوری اطلاعات می باشد.

 

وی با اشاره به اینکه هم ایجاد سامانه و زیرساخت ها و هم نحوه استفاده از آن در عملکرد حوزه فناوری اطلاعات بسیار مؤثر می باشد، تأکید کرد: نحوه استفاده از سامانه ها نیز بسیار مهم است و در قوه قضاییه باید با توجه به تعداد کاربرها به گونه ای برنامه ریزی کنیم که با استفاده از امکانات موجود بهترین عملکرد را داشته باشیم.

 

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان در ادامه یادآور شد؛ افزایش رضایتمندی مراجعین، شفافیت در عملکرد، جلوگیری از فساد، تسهیل امور مردم، تسریع در رسیدگی ها، کاهش اطاله دادرسی و صرفه جویی در هزینه ها از مهمترین فواید و مزیت های ارائه خدمات الکترونیک قضایی است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست گذاری ما باید به گونه ای باشد که هم مطالبه ارباب رجوع به آسان ترین شکل ممکن   انجام شود و هم از حجم کار همکاران و نیروی انسانی ما کاسته شود.

 

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین با ارائه طرح هایی به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه پیشنهاد راه اندازی چهار سامانه الکترونیک اعسار، احاله، اختلاف در صلاحیت و انحصار وراثت را ارائه کرد.

 

مجتبی قهرمانی با اشاره به اینکه هم اکنون موضوع حل اختلاف در صلاحیت مراجع قضایی به طور متوسط حدود ۶ ماه زمان می برد، اظهار داشت: با راه اندازی سامانه الکترونیک حل اختلاف در صلاحیت این زمان به کمتر از یک روز کاهش خواهد یافت.

 

وی تأکید کرد: ما باید با توجه به سامانه مندی قضایی و پرونده زدایی بستر و زمینه ای را فراهم کنیم که هم به نفع مردم شود و هم مشتری محوری و هم کارمند محوری را به صورت توأمان در بر بگیرد.

 

رییس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به امکان تعریف دو موضوع رسیدگی به احاله و رسیدگی به اعسار در قالب سامانه های قضایی مستقل، بیان داشت: با بهره برداری از سامانه الکترونیک رسیدگی به موضوع احاله، علاوه بر کاهش نیاز به تردد مکرر اصحاب دعوی به محل احاله، می توانیم تسهیل فرآیندهای قضایی این حوزه را امکانپذیر کنیم.

 

قهرمانی همچنین با اشاره به طرحی تحت عنوان صدور گواهی انحصار وراثت الکترونیک گفت: این طرح در قالب سه مرحله از جمله مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک در فاز اول، خودکاربری در فاز دوم و صدور مستقیم از طریق مراجع قضایی قابلیت اجرا خواهد داشت.

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط