1401/08/29-12:11

گلایه مردم فین از نبود بانک/ برای یک کار بانکی ساده باید 90 کیلومتر تردد کنیم!

گلایه مردم فین از نبود بانک/ برای یک کار بانکی ساده باید 90 کیلومتر تردد کنیم!

قائم مقام مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان از گلایه مردم فین در نبود بانک خبر داد و گفت : مسئولان برای ارائه خدمات بانکی در خواب غفلت بسر می برند .

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز به نقل از فارس، محمد پاینده قائم مقام مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان براساس گزارشات مردمی در خصوص عدم وجود بانک در مرکز بخش فین، اظهار داشت: نبود خدمات بانکی برای زندگی روز مره مردم سبب بروز مشکلاتی شده که مسئولان استانی باید چاره ای بیندیشند.

وی افزود: نکته قالب توجه این است که بانک زیر ساخت و بستر توسعه ای اولیه برای هر بخش یا شهر است تا به پیشرفت منطقه کمک کند.

پاینده ادامه داد: بانکها با مشوق‌های مالی و ارائه خدمات برخی از مشکلات مالی روستا ها و بخش ها را تسهیل و از خروج سرمایه به خارج بخش جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: از طرفی نیاز است مسئولان همت و تلاش خود را برای ایجاد و فعالیت یک شعبه بانک در این بخش بسیار مهم و تاثیر گذار که در نزدیکی مرکز استان است انجام دهند.

محرومیت فین در نبود بانک مستقل 

شهر فین که مرکز بخش فین در آن قرار دارد در استان هرمزگان با حدود جمعیت ۵ هزار نفری و شاید باورش سخت باشد که بانک ندارد و یک باجه عابر بانک با خدمات محدود ارائه خدمات بانکی به مردم می کند.

بخش فین دارای دو دهستان گهره و فین است که فاصله زیادی بین برخی از روستاها تا مرکز بخش وجود دارد و مردم این منطقه برای برخورداری از خدمات بانکی باید بیش از ۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.

 

درخواست‌های مردمی در سال‌های متمادی از مسئولان استانی و شهرستانی برای ایجاد یک شعبه بانک بی نتیجه مانده است.

شهر فین هرمزگان در شمال‌غربی در فاصله ۹۵ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

فین بیش از ۱۶ سال است که بانک ندارد

یکی از اهالی فین می گوید: فین قبل از انقلاب تا بیش از ۱۶ سال پیش تعدادی از بانک ها را در خود داشت که بیشتر حقوق کارمندان بویژه فرهنگیان در آنها واریز می‌شد و هرگاه بانکی به هر دلیلی کار خود را در فین پایان می‌داد، بانک دیگری جایگزین می‌شد اما 16 سال است که در فین با این جمعیت و این همه نیاز، هیچ بانکی نداریم و عملا بسیاری از کشاورزان و فرهنگیان و کارگران و ... برای امورات بانکی خود مجبورند به بندرعباس مراجعه کنند.

وی افزود: در فین اداراتی مانند آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی، تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، آب منطقه ای و... فعال هستند و همین این ادارات و دستگاهها، قطعا عملیات و کار بانکی زیادی دارند و چندین معدن بزرگ نیز در منطقه فعال است که اگر شعبه بانکی در این منطقه ایجاد شود، حساب‌های خود و کارهای روزانه را به این شعبه متمرکز می‌کنند اما متأسفانه شاهد اقدامی در این زمینه نیستیم و مردم باید 90 کیلومتر تا بندرعباس برای یک کار بانکی تردد کنند.

رضوان در 30 کیلومتری فین دو بانک دارد اما فین هیچ!

این شهروند اهل فین گفت: در ۳۰کیلومتری فین، روستای رضوان قرار دارد که هم به لحاظ روستا بودن و هم لحاظ تناسب جمعیتی شبیه فین است اما دو بانک فعال وجود دارد که برای روستاییان خدمات ارائه می کند اما فین با وجود مرکز بخش بودن فقط یک باجه بانکی و یک کارمند دارد که نه حسابی باز می‌کند و نه کارتی ارائه می‌دهد و نه خدمات خاصی ارائه می‌کند!

معادن فعال فین می توانند پشتوانه مالی یک شعبه بانک باشند 

حسن پاسلار یکی از دیگر اهالی فین می گوید: فین به جز ادارات دارای ۶تا ۷معدن فعال است که حقوق کارمندان خود را به بانک‌های خارج از فین واریز می کند و خدمات بانکی خود را نیز در مرکز استان دریافت می‌کنند و همه اینها در صورت وجود شعبه، می‌توانند حساب‌های خودشان را به شعبه فین منتقل کنند اما چون بانکی نداریم، عملا کل گردش مالی فین در بندرعباس انجام می‌شود.

مردم زلزله زده هم نیازمند به شعبه بانک در فین هستند

یکی دیگر از اهالی فین می‌گوید: زلزله سال پیش در فین، خسارات زیادی را به مردم منطقه وارد کرد و دولت برای جبران این خسارات، اعتبار و تسهیلات ویژه‌ای را به مردم منطقه اعطا کرد و مردم برای ضامن شدن در فرآیندهای بانکی یکدیگر و دریافت تسهیلات مجبورند تا به شعب بانک‌های بندرعباس تردد داشته باشند و این سبب گرفتاری آنها نیز شده است.

فین یک باغ شهر توریستی و گردشگری در هرمزگان است و در ایام تعطیل جمعیت شناوری بالغ بر 5 تا 6 هزار نفر بر جمعیت 5 تا 6 هزار نفری این منطقه، افزوده می‌شود.

کشاورزی در این منطقه فعال بوده و کشاورزان زیادی مشغول به فعالیت و کشت و کار هستند و فین یکی از کانون‌های کشت خارج از فصل در استان هرمزگان و جنوب کشور بشمار می‌رود.

 

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط