1401/06/25-20:57

آخرین وضعیت مرزهای خوزستان در آستانه اربعین

آخرین وضعیت مرزهای خوزستان در آستانه اربعین

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: زائران در آستانه اربعین و با توجه به موج سنگین بازگشت زوار اباعبداللّه‌ الحسین(ع) از مرز شلمچه، برای خروج از کشور به این مرز مراجعه نکنند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، در آستانه‌ی چهلمین روز از عزای سیدالشهدا، عَلَم‌ها هنوز در کوچه‌های مشایه اربعین برپا هستند و پرچم‌های سبز و سرخِ روضه‌ی اباعبدالله بر فراز آسمان برافراشته‌اند. زائرانی که به وصال رسیدند با چراغ روشنِ زیارتِ شهید مظلوم کربلا در دل و جاماندگان نیز با اُمید طلبیدن در اربعینی دیگر، لبیک یا حسین می‌گویند.

فردا اربعین حسینی است و صادق خلیلیان استاندار خوزستان روز گذشته در راستای تسهیلِ بازگشت زائران به کشورمان با مسئولان عراقی در شیب العماره و شلمچه بصره مذاکره داشته است و در این نشست بر لزوم استقرار وسایل حمل و نقل کافی در مرزها برای انتقال زائران به نقاط مختلف کشور تاکید کرد.

تسهیل ورود زائران به کشور

وی در این نشست اظهار کرد: تا صبح پنجشنبه یک ونیم میلیون نفر از زائران از ۲ مرز چزابه و شلمچه خوزستان عازم کربلا و نجف شده اند و ۷۰۰ هزار نفر نیز به کشور بازگشته‌اند و در مرزها اتوبوس‌ها به تعداد کافی و با قیمت مصوب، زائران را به شهرهایشان در استان‌های مختلف کشور خواهند رساند.

استاندار خوزستان ادامه داد: بر اساس هماهنگی صورت گرفته با مسئولان راه آهن کشور برای انتقال زائران،  روزانه دوازده رام قطار از خرمشهر به مقصد تهران، دو رام قطار به مشهد، یک رام قطار به یزد و یک رام قطار به زاهدان حرکت خواهند کرد.

وی در عین حال از تردد یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مرزهای خوزستان، جهت پیوستن به اجتماع بزرگ حسینی خبر داد و گفت: فعالیت تعدادی از مواکب در دو سوی مرزهای شلمچه و چذابه تا بعد از روز اربعین متناسب با شرایط ادامه خواهد داشت.

حضور نیروهای سلامت در مرزها تا ۵ روز پس از اربعین

عباس عبادی معاون وزیر بهداشت امروز در حاشیه بازدید از مرز شلمچه و مرکز بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی شهید قاسم سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تقریبا از دو ماه پیش فراخوانی برای حضور همکاران داوطلب پرستاری به منظور خدمت‌رسانی در ایام اربعین حسینی در مرزهای چندگانه منتشر شد که خوشبختانه با اقبال و استقبال خیلی مناسبی مواجه شدیم.

وی افزود: تا حدود پنج روز بعد از اربعین نیروهای بهداشت و درمان در مرزها حضور خواهند داشت؛ هر چه از اربعین بگذرد تراکم جمعیتی کمتر می‌شود و به نسبت آن تعداد مواکب سلامت نیز کمتر خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از قابلیت‌های نظام سلامت وجود شبکه‌های بهداشتی و درمانی است و اگر امروز در پایش‌ها در مرز شلمچه مورد بیماری‌ مشاهده شود، علاوه بر ارائه خدمات اولیه به بیمار، موضوع به حوزه سلامت مقصد اطلاع داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان مقصد نیز اگر زائر نیاز به قرنطینه یا سرویس خاص بهداشتی و درمانی داشته باشد اقدامات لازم انجام خواهد شد.

عبادی افزود: تعدادی از همکاران در کنار نیروهای داوطلب در مرزهای خوزستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی در حال خدمات‌رسانی به زائران هستند. بیمارستان‌ها نیز در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه در آن سوی مرز خدمات سلامت بر عهده نیروهای هلال احمر است، گفت: تعدادی از همکاران داوطلب نیز در کنار جمعیت هلال احمر در کشور عراق فعال هستند.

انسداد مرزهای خوزستان ۲۴ ساعت پیش از اربعین

صادق خلیلیان استاندار خوزستان، امروز در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مرزها توسط کشور عراق ۲۴ ساعت مانده به اربعین حسینی بسته می شوند.

وی با بیان اینکه رایزنی‌هایی انجام شده تا افرادی که در پایانه های مرزی هستند از مرز عبور داده شوند، گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر از زوار ایرانی از مرزهای خوزستان عازم عراق شده اند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: امسال روند ورود زائران به عراق از مرزهای خوزستان ۲۵ درصد رشد داشته است.

وزش باد شدید در شلمچه

پس از وزش نسیم خنک صبحگاهی در جنوب غرب خوزستان، مرز شلمچه از ساعات میانی روز جمعه شاهد وزش باد بوده است و وزش شدید باد در این پایانه، منجر به برخاستن غبار شده است. همچنین این وزش‌ها موجب تحریب سازه‌های فلزی و استندهای فرهنگی تبلیغاتی شد.

در حالی مرز شلمچه امروز را در خاک و غبار سپری کرد که این شرایط آب‌وهوایی روز گذشته هم وجود داشت که با طلوع و غروب آفتاب فروکش کرد.

موج سنگین بازگشت از شلمچه

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور به زائران حسینی توصیه کرد که در آستانه اربعین با توجه به موج سنگین بازگشت زوار ابا عبدالله الحسین(ع) و سیاست مرزی عراق، از مراجعه به مرزها به خصوص مهران و شلمچه برای خروج از کشور خودداری کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه در حال حاضر تردد در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای شش گانه سنگین اما روان گزارش شده است، گفت: به زائران عزیز توصیه می شود که زمان بازگشت خود را مدیریت کرده و با خستگی و خواب آلودگی حرکت نکنند.

وی تاکید کرد: تمام یگان‌های دخیل در این ماموریت عظیم اربعین حسینی جهت تسهیل تردد زائران، حفظ نظم و امنیت و خدمات‌رسانی بهینه به عاشقان حسینی ضمن استفاده از سامانه های کنترل هوشمند تا بازگشت کامل زائران اربعین در محل ماموریت خود با تمام توان حضور داشته باشند.

مرز چذابه ساعت ۱۸ امروز موقتاً بسته شد

حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان عصر امروز درگفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز در رابطه با بسته شدن مرز چذابه، اظهار کرد: با توجه به شلوغی جمعیت و کمبود امکانات در شهرهای زیارتی مقرر شد مرز چذابه از ساعت ۱۸ عصر امروز موقتاً بسته شود.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت ورود و خروج زائران، افزود: این تصمیم صرفاً جهت خروج ایرانیان به سمت کشور عراق گرفته شده است.

فرماندار دشت آزادگان گفت: این تصمیم فقط شامل ایرانیان است و اتباع عراقی بدون هیچ مشکلی نی‌توانند از مرز خارج و وارد کشور خودشان بشوند.

استان خوزستان در این ایام از نظر جمعیت زائران اربعین رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داد.

 

 

 

 


 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط