1401/05/17-16:57

چرا «حضرت زینب» جز زیبایی هیچ ندید؟

چرا «حضرت زینب» جز زیبایی هیچ ندید؟

راز «و ما رایت الا جمیلا» که از زبان بی بی زینب کبری سلام الله علیها نقل شده، راز و رمز زیبایی در آن نهفته است که ما را با فلسفه عاشورا بیش از پیش آشنا می‌کند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، در بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 45، ص 115 آمده است که بانو زینب کبری (س) در پایان عصر عاشورا می‌گوید: ما رایت الاجمیلا... به راستی چه سری در واقعه عاشورا نهفته است که بی بی زینب کبری (سلام علیها) که خود شاهد تمام دردها و خون‌های عاشورا بوده، جز زیبایی نمی‌بیند؟

 

حجت الاسلام محمد جواد زارع از روحانیون شاخص منبرهای محرم در بندرعباس در این زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: دانستن اسرار بلای کربلا رمز کلام حضرت زینب (س) است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در انتهای زیارت عاشورا به سجده می رویم و شکر به جای می‌آوریم. به راستی رمز سجده شکر در انتهای زیارت عاشورا چیست؟ این که ابی عبداله مرتب در برابر سختی‌های کربلا به رضای خدا راضی است چون به اسرار بلا آگاه است.

 

وی با اشاره به حکمت ۱۴۵ نهج البلاغه بیان داشت: انسان اگر تشخیص حق و باطل را یافت، آنگاه دوستدار بلا می‌شود. امام صادق (ع) هم می‌گوید که بلا دوست ماست. بلا برای آنکه از بیرون می‌بینید بلاست ولی برای حضرت قاسم «اهلی من العسل» است. قاسم سلیمانی هم در وصیت نامه‌اش نوشته که ۴۰ سال بدنبال بلا دویدم چون او به سِر آگاه گشته است.

 

حجت الاسلام زارع همچنین گفت: خدا مومن را به بلا مبتلا می‌کند تا مومن بداند که چند مرده حلاج است. بلا انسان را به کانون توحید نزدیک می‌کند. یکی از اسرار بلا، تکلیف ساختن بر دیگر مومنان در مرتفع کردن بلای اوست و ما بلایی اعظم‌تر از مصیبت کربلا نداریم و این بلا، تکلیف ساز است و ما باید نسبت خودمان را با کربلا و عاشورا بدانیم.

 

وی با بیان این که حضرت زینب (س) اثرات آتی واقعه عاشورا را می‌بیند و به همین جهت جز رضایت پروردگار را زیبایی نمی‌داند و جز زیبایی هیچ نمی‌بیند نیز همین است، خاطرنشان کد: بواقع باید بدانیم که توصیف بلا کافی نیست که رضاشاه و ناصرالدین شاه هم توصیف‌گر عاشورا و کربلا بوده‌اند بلکه باید تکلیف خودمان را با فرهنگ عاشورا بدانیم و زیر بیرق حسین، عمل داشته باشیم و به آنچه حسین از ما خواسته، در طرفداری از حق، عمل کنیم.

 

حجت الاسلام زارع یادآور شد: ما در زیارت حارث داریم که «خدا لعنت کند هر آنکسی که به تنهایی امامش رضایت دهد». یعنی ما نباید نسبت به مسائل زمانه خودمان بی تفاوت باشیم بلکه باید نقشی فعال ایفا کنیم. اصلا جذابیت دین در این است که تکلیف آفرین باشد و ساحت زندگی و ساحت عبادت را در بگیرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط