1401/05/14-15:52
امام جمعه بندرعباس:

ساختار مدیریت بحران کشور ناقض و نیازمند اصلاح است

 ساختار مدیریت بحران کشور ناقض و نیازمند اصلاح است

امام جمعه بندرعباس گفت: حوادث اخیر هرمزگان نشان داد سیاست‌ها و ساختار مدیریت بحران کشور ناقص و نیازمند اصلاح است و دستگاه‌ها پس از حادثه تازه به فکر هماهنگی و جلسه هستند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده امام جمعه بندرعباس امروز در خطبه‌های نماز جمعه بندرعباس، ضمن بیان تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسین (ع)، اظهار کرد: امام حسین (ع) جهاد تبیین را قبل از عاشورا آغاز و سعی کردند مسائل مهمی را برای فهم درست و درک صحیح قیام مطرح کنند.

وی با بیان این نکته که امام حسین(ع) در مرحله آغازین جهاد تبیین، اهل بیت پیامبر(ص) را معرفی می‌کردند، گفت: گوشزد کردن وظایف علما، نخبگان و دانشمندان در قبال احکام و معارف الهی و دینی از دیگر محورهای جهاد تبیین امام حسین (ع) بود.

دعوت به امر به معروف تأکید امام حسین (ع) بود

امام جمعه بندرعباس ادامه داد: دعوت مردم به امر به معروف و نهی از منکر از دیگر موارد مورد تاکید امام حسین (ع) در جهاد تبیین بود؛ چرا که ایشان دعوت به معروف الهی را کلید احیاء معارف اسلامی در جامعه می‌دانستند.

عبادی‌زاده با بیان این‌نکته دشمن در دوران عاشورا روی طمع مردم دست گذاشت، خاطرنشان کرد: اعلام شد که اگر افرادی با مسلم ابن عقیل و یاران امام حسین (ع) همکاری کنند، سهمیه‌شان از بیت المال قطع می‌شود که باعث تغییر رویکرد مردم شد.

انقلاب‌های پس از عاشورا نتیجه بذری بود که امام حسین (ع) کاشت

وی گفت: انقلاب‌های پس از قیام عاشورا نتیجه همان بذری بود که توسط امام حسین (ع) کاشته شده بود و تاثیر زیادی در جهان پس از خود داشت.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) برای آشکارسازی معارف دین اسلام بود، تشریح کرد: امام حسین (ع) هیچگاه به دنبال قدرت نبودند و هدف از قیام ایشان حفظ اسلام و زنده نگاه داشتن یاد خداوند در جامعه بود.

عبادی‌زاده با ذکر این نکته که از تمام عزاداران حسینی قدردانی می‌کنم، عنوان کرد: گاهی اوقات جنبه‌های شور امام حسینی در عزاداری‌ها بسیار خوب بوده اما جنبه‌های شعوری قیام امام حسین (ع) کمرنگ و بی‌رنگ است.

لزوم معرفت افزایی هیأت‌های مذهبی

وی با اشاره به لزوم معرفت‌افزایی هیات‌های مذهبی نسبت به امام حسین (ع)، افزود: هیاتی که به مساله معرفتی قیام امام حسین توجه نکند، دارای نقص بوده و از طرفی کم توجهی به شعور حسینی نیز دارای نقص است.

امام جمعه بندرعباس شور و شعور حسینی رو ۲ بال برای هیات‌های مذهبی دانست و بیان کرد: هیأت‌های مذهبی تلاش کنند که هر ۲ بخش شور و شعور حسینی برای افزایش محبت و معرفت مردم نسبت به اهل بیت مورد تاکید قرار گیرد.

بازنشستگان شرایط سخت معیشتی دارند

عبادی‌زاده ضمن قدردانی از قشر بازنشسته، خاطرنشان کرد: بازنشستگان از نظر معیشتی شرایط سختی را تجربه می‌کنند چراکه هزینه‌های این افراد سال به سال افزایش پیدا می‌کند و نباید تصور کرد که انسان با بالا رفتن سن نیاز مالی کمتری دارد.

وی یادآور شد: برخی تصور می‌کنند که فرد بازنشسته فرزندان خود را به خانه بخت فرستاده و هزینه‌های مصرفی بسیار پایینی‌ دارد که امری اشتباه است.

امام جمعه بندرعباس، گفت: امیدوارم دولت خدمتگذار برای بازنشستگان که یک عمر برای نظام و مردم زحمت کشیده‌اند تدبیری بیندیشد.

ایران ششمین کشور حادثه خیز جهان است

عبادی‌زاده ضمن تاکید بر لزوم بازنگری بر سیاست‌ها و ساختار مدیریت بحران کشور، تصریح کرد: ایران ششمین کشور حادثه‌خیز جهان محسوب می‌شود به همین دلیل نیازمند یک مدیریت جدید در حوزه مدیریت بحران هستیم.

وی عنوان: طی ۳ سال اخیر در استان هرمزگان با مشکلات و حوادث غیر مطرقبه زیادی روبه‌رو بودیم که نشان داد سیاست‌ها و ساختار مدیریت بحران کشور ناقص و نیازمند اصلاح و تغییر است.

امدادرسانی پس از حادثه در هرمزگان مشکل اساسی دارد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، اساسی‌ترین مشکل هرمزگان را نگاه امدادرسانی پس از حادثه دانست و ابراز کرد: برخی منتظر هستند حادثه اتفاق بیافتتد سپس به فکر عمل می‌افتند؛ در حالی که مدیریت بحران بیش از هر چیزی در حوزه پیشگیری تعریف می‌شود.

عبادی‌زاده بیان کرد: هزینه‌هایی که بابت خرابی‌های حوادث پرداخت می‌شود به مراتب بیشتر از هزینه‌های پیشگیری است که باید به آن توجه کرد.

مروز دیگر حوادث را با چادر نمی‌توان مدیریت کرد

وی خاطرنشان کرد: امروز شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان چالش‌ها و حوادث را با چادر مدیریت کرد؛ امروز استان‌های جنوبی نیازمند تامین کانکس هستند.

امام جمعه بندرعباس گفت: اگر در زلزله غرب هرمزگان کانکس‌ها نبودند با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو می‌بودیم.

باید امکانات مورد نیاز بحران چاره اندیشی شود

عبادی‌زاده با اشاره به ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی در پیشگیری و مدیریت بحران، بیان کرد: باید نسبت به تامین امکانات مورد نیاز برای شرایط بحران چاره اندیشی شود و به گونه‌ای نباشد که دستگاه‌ها پس از حادثه تازه به فکر هماهنگی و جلسه باشند.

وی عنوان: امیدوارم مجلس شورای اسلامی با همکاری دولت نسبت به تغییر قوانین و مصوبات حوزه مدیریت بحران اقدام کنند.

اردوکشی راه حل مشکلات عراق نیست

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به حوادث کشور عراق، ابراز کرد: اردوکشی خیابانی راه حل نیست چراکه دشمنان ملت عراق در کمین هستند و آرامش را برای مردم‌عراق نمی‌خواهند.

عبادی‌زاده تاکید کرد: این وضعیت در عراق، شرایط دموکراتیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آسیب‌های زیادی را برای مردم در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ملت عراق آگاه باشند که در یک آزمون الهی قرار گرفته‌اند و حرکات جریان صدر مطابق مصحلت ملت عراق نیست و مقابله با قانون محسوب می‌شود.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط