1401/04/17-14:23
یک هفته پس از زلزله بندرلنگه|

امید به منطقه بازگشت/پایان آواربرداری در برخی روستاهای کوچک+ عکس و فیلم

امید به منطقه بازگشت/پایان آواربرداری در برخی روستاهای کوچک+ عکس و فیلم

با گذشت ۶ روز از زلزله بندرلنگه، شتاب گیری در آواربرداری از یک سو و توزیع گسترده کانکس‌ها، نور امید را به دل مردم باز گردانده است.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، وقوع ۳ زلزله مهیب در بامداد شنبه یعنی 7 روز قبل در منطقه مهران بندرلنگه، چندین روستا را به تلی از خاک بدل ساخت اما اقدامات سریع و جهادی انبوهی از نیروهای امدادی بویژه سپاه سبب شده تا نور امید در دل مردم این منطقه زنده شود و بار دیگر روستاها جان دوباره‌ای بگیرند.

گروههای مردمی نیز با حمایت خیران وارد میدان کمک‌رسانی به مردم شده‌اند و مشاهدات عینی خبرنگار فارس از منطقه زلزله زده بخش مهران شهرستان بندرلنگه از سایه خوش تا بنو و کلاتو و نرمستان و دم‌گیرز و حنادان حاکی از آن است که کارهای بزرگ از جمله آواربرداری، توزیع اقلام امدادی، توزیع غذا، توزیع کولر، توزیع یخچال و ... را سپاه عهده‌دار شده و بسیاری از کمک‌های مردمی نیز ابتدا به نقاط ویژه‌ای در مدارس مشخص شده انتقال و سپس با نیازسنجی هر منطقه که از روز اول زلزله صورت پذیرفته، به هر روستا منتقل می‌شود.

تمرکز نیروی دریایی و سپاه امام سجاد (ع) بر روستای بزرگ سایه خوش

روستای سایه خوش در کانون زلزله اخیر در بندرلنگه دارای حدود 400 خانوار جمعیت بوده که به طور کامل در زلزله تخریب شده است. این روستا به منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه و سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان سپرده شده است و کار نصب کانکس‌ها و سرویس‌های بهداشتی در این روستا رو به پایان است و اداره برق نیز به سرعت به کانکس‌ها برق می‌رساند تا بتوان کولرهای گازی را سریع‌تر در این کانکس‌ها روشن کرد.

 

خارج‌سازی لوازم زندگی مردم از زیر آوار به سرعت ادامه دارد

 

24 روستا به قرارگاه مدینه منوره سپرده شده است

سرهنگ شهرام اسکندری معاون قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگارفارس در بندرعباس اظهار کرد: علاوه بر روستای سایه خوش بندرلنگه که بزرگ‌ترین روستا با حجم خسارت بالا در زلزله اخیر بوده وکار امدادرسانی به آن بر دوش نیروی دریایی سپاه و سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان است، 24 روستای بخش مهران شهرستان بندرلنگه نیز متأثر از زلزله اخیر خسارت 50 تا 100 درصدی دیده که امدادرسانی به آن بر عهده قرارگاه مدینه منوره است.

 

 

این تصاویر از امدادرسانی قرارگاه مدینه منوره در 24 روستایی است که مسؤولیت امدادرسانی به آنان را بر عهده گرفته است

 

وی افزود: اکنون کار امدادرسانی به روستاهای کلاتو، بنو، نرمستان، دم گیرز، کرچی، دو آب، حنادان، چاه خودرو، پیشگان، خورخوار، سنگ سیاه، گواکو، خومکو، دژگان، کنخ، چاه دراز، تنب چکی، چاهدگی، تنب بنگرو، گنایی، گاومیری، کوشک، قنات تنگو و تنب سیک از سوی قرارگاه مدینه در جریان است. به گفته اسکندری، ۱۰ روستا ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند که کار توزیع چادر، کانکس، کولرگازی، یخچال، مواد غذایی و غذای گرم و... در این روستاها از سوی قرارگاه مدینه منوره در جریان است.

ابراز رضایت امام جمعه اهل سنت بندرلنگه از امدادرسانی سپاه

امام جمعه اهل سنت بندرلنگه گفت: حضور یکایک ائمه جمعه تشیع و اهل سنت در منطقه و فرماندهان سپاه به خصوص قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه مایه دلگرمی و آرامش مردم است. باید این انسجام و همدلی میان یکدیگر را قدر بدانیم.

حضور وقت و بی وقت فرمانده نیروی دریایی سپاه در منطقه زلزله زده

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه که از همان ساعات اولیه زلزله، سردار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه را مسؤول امدادرسانی و رسیدگی به مردم مناطق زلزله زده بندرلنگه کرده بود، خود نیز تاکنون 3 بار در زمان‌های مختلف ضمن حضور در جمع مردم و امدادگران، به بررسی وضعیت منطقه و روند خدمات رسانی به مردم پرداخته است.

 

آواربرداری را بلافاصله بعد از استقرار کامل کانکس‌ها شتاب می‌بخشیم

سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان به خبرنگار فارس گفت: بلافاصله پس از پایان نصب کانکس‌ها به سراغ آواربرداری گسترده خواهیم رفت. روزی تا ۴۰۰ نیروی جهادی و پاسدار از سپاه امام سجاد در مناطق زلزله زده به مردم کمک می‌کنند. 

تأمین مستمر غذا برای توزیع میان زلزله‌زدگان

ارزیابی سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه از امدادرسانی به روستاها توسط قرارگاه مدینه

فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه می‌گوید: از روز زلزله تاکنون بسیاری از پاسداران و نیروهای جهادی امدادگر و خدمت رسان هنوز به خانه نرفته‌اند و با تمام توان در حال خدمت رسانی به مردم مناطق زلزله زده هستند.

 

خیران روستاهای قشم هم پای کار آمده و چندین محموله بزرگ برای زلزله‌زدگان به روستاهای بخش مهران آورده‌اند که کار توزیع آن را با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌دهند.

خیرین روستای سلخ و سهیلی قشم برای زلزله زدگان ظروف غذا، کپسول و اجاق گاز آورده‌اند

 

 

یک بانوی قشمی نیز برای کودکان صدها اسباب بازی آورده است و میان آنها توزیع می‌کند

یک خیر نیز با آوردن آبسرد کن و تانکر کوچکی به یکی از روستاهای زلزله‌زده، بساط آب خنک را برای اهالی روستا کلاتو فراهم کرده است

  

سپاه حتی به فکر لوله‌های فاضلاب سرویس‌های بهداشتی سیار هم است

در تصویر یکی از خودروهای سپاه را می‌بینید که به منظور رعایت بهداشت سرویس‌های بهداشت سیار نصب شده در روستاهای زلزله زده، در حال انتقال لوله پولیکا به هر کدام از سرویس‌های سیار در حال نصب است تا فاضلاب سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های سیار به محل مناسبی منتقل و دفع شود تا سلامت مردم در این شرایط به خطر نیفتد.

 

شادمانی کودکان در میانه‌های خرابی

برخی گروههای مردمی هم با آوردن سیستم صوتی و وسایل فرح بخش به میان روستاها، برای بچه‌های مناطق زلزله زده، برنامه شادی‌آفرین پخش می‌کنند. حدود 510 کودک در زلزله سایه خوش تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

 

انتقال یخچال به مناطق زلزله زده برای تحویل به مردم

سپاه شمار زیادی یخچال به مناطق زلزله زده رسانده و در حال توزیع آنها میان مردم در روستاهای مختلف است. بسیاری از زلزله زدگان، یخچال‌هایشان را در اثر ریزش آوار سنگین بر روی آن از دست داده‌اند.

گزارش یک روزنامه نگار هرمزگانی از برپایی کانکس‌ها در روز 5شنبه

گزارش دیروز عبدالسلام جمالی از فعالان رسانه‌ای هرمزگان از منطقه زلزله زده سایه خوش نشان می‌دهد که برای خانواده‌ها کانکس به منطقه کامل و مستقر شده و در حال نصب است.

آواربرداری حتی برای ساعتی متوقف نمی‌شود

در روستای سایه خوش، آواربرداری حتی شب‌ها هم جریان دارد و در دیگر روستاها بدلیل کوچک بودن آنها و محدود بودن کار، آواربرداری در طی روز انجام می‌گیرد. قرارگاه مدینه توانسته آواربرداری از 3 روستا را به پایان برساند و در دیگر روستاها از جمله در تصویر در روستای کلاتو، آواربرداری در حال پایان است.

 

کانکس‌های اهدایی توسط دیگر دستگاه‌ها نیز در منطقه نصب و کولردار شده‌اند

برخی دستگاه‌ها و خیران، کانکس‌های معمولی به مناطق زلزله زده اهدا کرده‌اند که نمونه‌ای از آن را که توسط اتاق بازرگانی بندرعباس در روستای کلاتو نصب شده، مشاهده می‌کنید:

 

تحویل بیش از ۳۰۰ عدد پشه‌بند به خانوارهای مناطق زلزله زده شهرستان بندرلنگه

توسط واحد کنترل ناقلین شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرلنگه، بیش از ۳۰۰ عدد پشه بند، به خانوارهای ساکن در مناطق زلزله زده این شهرستان تحویل داده شد.

توزیع 5 تن خوراک دام میان روستاییان دارای احشام 

به همت اداره امور عشایر هرمزگان، 5 تن کنسانتره خوراک دام با همکاری دکتر یاسر سعیدی و ارسلان حیدری در میان آن دسته از زلزله زدگانی که دارای دام در بخش مهران شهرستان بندرلنگه بودند، توزیع شد.

و خدایی که به شدت کافی است...

یکی از اهالی زلزله زده منطقه سایه خوش در غروب روزی زلزله زده در حال اذان گفتن است. اهالی بخش مهران شهرستان بندرلنگه همگی از اهل سنت هستند و با پایان یافتن روز در این تصویر شاهد اذان گفتن یکی از اهالی این روستا با وجود غم و اندوه ناشی از زلزله و خرابی خانه و از دست رفتن همه زندگی مردم است. (این تصویر از روز دوم زلزله است که به تازگی در فضای مجازی انتشار گسترده‌ای پیدا کرده است.)

 گزارش: مهدی خسروی

ویدیوها: مرتضی آخوندی - رهبر امامدادی

نظرات

captcha

اخبار مرتبط