1401/03/20-20:47

شهروندان هرمزگانی ساعات اوج گرما در خانه بمانند

شهروندان هرمزگانی ساعات اوج گرما در خانه بمانند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به افزایش دمای هوا و احتمال گرمازدگی در فصل تابستان توصیه می‌کنیم شهروندان هرمزگانی ساعات اوج گرما در خانه بمانند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امروز در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشتن: با افزایش یا کاهش دما محدوده حرارت بدن انسان نباید تغییر کند چرا که تمامی واکنش‌های شیمیایی و متابولیسم‌های بدن انسان در محدوده دمایی خاصی صورت می گیرد.

 

وی افزود: بنابراین اگر به هر دلیلی از جمله سرمازدگی و یا گرمازدگی این دما تغییر کند تبادل آب، املاح و متابولیسم در بدن مختل می‌شود.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه گرمازدگی تحت شرایط محیط ایجاد می شود، تصریح کرد: سیستم تبادل گرما و تنظیم درجه حرارت بدن انسان به علت قرارگیری بیش از اندازه انسان در هوای گرم و تابش مستقیم نور خورشید، دچار اختلال شده و سیستم تنظیم دمای بدن از کنترل خارج می‌شود.

 

نوروزیان گفت: در این حالت افزایش دمای بدن همانند تب به دلیل مکانیسم دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها نیست بلکه در اثر قرار گرفتن بیش از اندازه فرد در هوای گرم و تابش مستقیم خورشید، سیستم تبادل گرما و تنظیم درجه حرارت بدن انسان دچار اختلال شده و واکنش‌های طبیعی بدن جهت افت دما مانند عرق کردن نیز عمل نمی‌کنند و سیستم تنظیم دمای بدن از کنترل خارج خواهد شد.

 

وی با اشاره به علایم و نشانه‌های گرمازدگی ادامه داد: اگر دمای بدن انسان از حالت نرمال خارج و به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد فرد دچار گرمازدگی شده است و فرد گرما زده با مشکلاتی نظیر داغی و خشکی پوست، سردرد و سرگیجه، احساس خستگی مفرط، تهوع، گرفتگی(کرامپ عضلانی) و احساس تشنگی بسیار روبرو می‌شود.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: تپش قلب، مشکلات تنفسی، احساس ضعف شدید، گشاد شدن مردمک و در صورت طولانی شدن گرمازدگی، بیهوشی از دیگر نشانه‌های گرمازدگی است که در صورت تداوم  خطرات زیان بار دیگری همچون تشنج و حتی مرگ را به همراه خواهد داشت.

 

نوروزیان با اشاره به اینکه گرمازدگی بیشتر متوجه بیمارانی می‌شود که از بدن خود کمتر مراقبت می‌کنند، اضافه کرد: معلولان، سالمندان، کودکان، معتادان و سایر افراد همچون ورزشکاران و افرادی که به واسطه شغل خود مدت زمان زیادی را در فضای باز و گرم سپری می‌کنند نیز دچار گرمازدگی می‌شوند.

 

وی اظهار کرد: مصرف نوشیدنی‌های خنک، استفاده از کلاه‌های لبه‌دار، کرم‌های ضد آفتاب، عینک آفتابی، پوشیدن لباس‌های خنک با رنگ روشن و اجتناب از ماندن در خودروهای در بسته از جمله راهکاری پیشگیری از گرمازدگی است.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: شهروندان تلاش کنند که در حد امکان در ساعات اوج گرما و تابش مستقیم  نور خورشید از ساعت ۱۱ تا ۱۵ حتی الامکان در خانه بمانند و کمتر در معرض نور خورشید قرار گیرند.

 

نوروزیان با اشاره به اقدامات مورد نیاز در مواجهه با فرد گرمازده یادآور شد: ابتدا بیمار را به جای خنک یا سایه منتقل کرده، لباس‌های اضافه را بیرون آورده و به آهستگی دما بدن را پایین بیاورید (استفاده از اسفنج، پارچه های مرطوب و یا اسپری آب خنک و باد زدن ملایم) همچنین بهتر است در طول این مدت یک نفر مراقب بیمار و در کنار او باشد و ضربان قلب و تنفس و سطح هوشیاری وی را کنترل کند.

 

وی با تاکید بر اینکه در صورت هوشیار بودن فرد گرمازده نوشیدن مایعات خنک توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده تقریبا بعد از نیم ساعت بیمار به حالت عادی باز می‌گردد ولی اگر بیمار دارای سطح هوشیاری پایین و یا دچار اختلال قلبی تنفسی شده بدون خوراندن مایعات به بیمار، باید سریعا به بیمارستان انتقال داده شود.

 

 

 



 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط