1401/03/14-10:37

امام خمینی (ره)، مذهب و مردم

امام خمینی (ره)، مذهب و مردم

یکی از ویژگی‌های کلیدی مکتب امام خمینی (ره) ممزوجیت مذهب و مردم در قامت یک نظام و حاکمیت بود که سبب قوام گرفتن جامعه ایرانی در پس دهه‌ها سلطه مستکبران شد.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، فهمیه شمسی در یادداشتی ذیل عنوان «امام خمینی، مذهب و مردم» آورده است: 

 

یکی از ویژگی‌های منحصربفرد حرکت تاریخی امام خمینی (ره) که به پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی منتج شد، ممزوجیت مذهب و مردم در قامت یک نظام و حاکمیت بود که سبب قوام گرفتن جامعه ایرانی در پس دهه‌ها سلطه مستکبران شد.

 

امام در حقیقت، نهضتی را در سال1342 بنا نهاد که مبتنی بر رشد فکری و ایمانی مردم بود و این نهضت به تدریج با بلوغ فکری و ارتقای تراز ایمانی مردم ایران که هویت خویش را به تدریج بازیابی می‌کرد، در بهمن 57 به پیروزی رسید اما برای حفظ این انقلاب به مکتبی درخشان برای تعالی نیاز بود.

 

امام خمینی (ره) با بهره‌مندی از دو عنصر مذهب و مردم در کنار یکدیگر، سبب حفظ انقلاب اسلامی در برابر تندبادهای عظیمی شد که هر کدام از آنها برای نابودی یک تمدن کافی بود.

 

مذهب و ملت در ایران پشتوانه یکدیگر قرار گرفتند و آن عواملی که دشمنان بدنبال سواستفاده ازآنها برای متفرق کردن ملت ایران بودند با ذکاوت وهوشمندی برآمده از ایمان به راه حق در وجود امام، به بستری برای اتحاد وهمدلی و برادری بیشتر مردم ایران بدل شد و مردم حول محور اسلام به حرکت درآمدند.

 

اکنون به برکت مکتب نورانی امام خمینی (ره) که امتداد مکتب حسینی است، مردم و دین ومذهب پشتوانه استواری برای یکدیگر هستند و امام مشروعیت حاکمیت در هر سطحی را نیز منوط به اراده مردم قرار داد تا هم اسلام که در بن وجود ملت ایران ریشه دارد، حفظ و صیانت شود و هم جمهوریت نظام که ضامن استقلال و آزادی است، خدشه‌دار نگردد.

 

گذار از بحران‌های مختلف در 43 ساله پس از انقلاب اسلامی نیز نشان داد که پشتوانه قرار دادن اسلام و مذهب و مردم برای یکدیگر می‌تواند ایران را که در کانون بحران‌های منطقه‌ای قرار دارد، به جزیره ثباتی از آرامش تبدیل کند و با وجود دهها دشمن داخلی و خارجی اما حتی یک وجب از خاک این کشور در اشغال بیگانه باقی نماند.

 

برای حفظ انقلاب اسلامی نیز اتکای به مردم در تمامی زمینه‌ها، مسیری امتحان شده و درس پس داده است. به گونه‌ای که در تمامی فراز و فرودهای این نظام، مردم کار را تمام کردند. این تجربه که با انقلاب اسلامی آغاز شد، در دوران جنگ تحمیلی تداوم یافت و سپس در دهه‌های مختلف 70، 80 و 90 هجری شمسی نیز عینیت یافت و اکنون نیز تمرکز اصلی دشمن بر جداسازی راه مردم از نظام با استفاده متنوع از ابزارهای روانی و رسانه‌ای است.

 

شکستن اعتماد مردم به نظامی که خود آن را پدید آورده‌اند، محور اصلی طراحی‌های پیچیده دشمن است که برخی ناکارآمدی‌های داخلی نیز به کمک دشمن می‌آید.

 

پختگی و خردمندی در تصمیمات در هر سطح و جایگاهی از یک سو و مدارا با مردمی که ممکن است در گذر مشکلات و مصائب به دردهایی مبتلا شده باشند از سوی دیگر می‌تواند ما را به صیانت از میراث خمینی کبیر و شهدا رهین باشد. با مردم و کنار مردم بودن نیز لباس خاصی نمی‌خواهد بلکه باید در فکر مردم بود و به سان خمینی شریف، در همه حال و هر تصمیمی، مردم را مورد توجه قرار داد. 

 

دستوراتی نظیر پرهیز از زندگی اشرافی، توجه به اقشار ضعیف جامعه، مقدم داشتن کوخ نشینان بر کاخ نشینان و ... در مکتب امام نیز موید همین مطلب است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط