1401/03/04-12:26

سواحل مکران دروازه ورود به جهان اقتصاد دریا محور

سواحل مکران دروازه ورود به جهان اقتصاد دریا محور

سواحل مکران فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرشماری در دل دارند که شکوفایی آن با حضور بخش خصوصی و دولتی کلید ورود به عرصه جهانی بازارهای اقتصاد دریا محور و ایفای نقش موثر در آن است.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، بانکرینگ، کاپوتاژ مواد معدنی، ارائه خدمات فنی مهندسی، گسترش صنایع دریایی، توسعه صنعت توریسم دریایی و فراساحل از جمله ظرفیت‌های سواحل شرقی هرمزگان در پهنه سواحل مکران به شمار می‌رود.

 

این سواحل با فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرشماری که در دل دارند با حضور بخش خصوصی و دولتی برای شکوفاسازی آن کلید ورود به عرصه جهانی بازارهای اقتصاد دریا محور و ایفای نقش موثر در آن است.

 

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان در تبیین  فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر شرق هرمزگان اظهار داشت: معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، شناسایی و معرفی عوامل موثر بر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در بنادر مسافری زیر مجموعه از جمله بندر شهید حقانی و هرمز که نقش تعیین کننده‌ای در این حوزه دارد.

 

حمیدرضا محمدحسینی‌تختی تامین منابع مالی توسعه صنعت گردشگری، تبادل دانش تخصصی و بررسی راهکارهای نوین جذب صنعت توریسم با توجه جابجایی بیش از سه میلیون مسافر و گردشگر در این بنادر را از عمده فعالیت‌های کلیدی بخش‌ها برشمرد.

 

وی افزود: سواحل مکران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و راهبردی در دستیابی و جذب بازارهای بین المللی به عنوان توسعه و رشد اقتصاد مبتنی بر دریا نقش کلیدی و تعیین کننده‌ای دارد.

 

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان بیان کرد: بندر جاسک با توجه به احداث پایانه نفتی کوه مبارک و نیاز به عملیات راهبری کشتی‌های نفتکش و پشتیبانی و ارائه خدمات فنی به شناورهای سبک و سنگین از جایگاه ممتازی در قلب سواحل مکران برخوردار است.

 

محمدحسینی‌تختی تصریح کرد: مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی در این زمینه می‌تواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه این بندر به عنوان توسعه بنادر کوچک و اقتصادی پویا ایفا کند.

 

وی ادامه داد: بندر تیاب از جمله بنادر کوچک با بازدهی بالاست که عملیات احداث و تعمیرات اسکله‌های آن از سال گذشته آغاز و درحال  حاضر مراحل تکمیلی خود را سپری می‌کند.

 

 مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت: با توجه به دسترس بودن زیرساخت‌ها برای احداث انبارهای کالا و جهش در طرح‌های توسعه‌ای، بستر مناسبی برای واگذاری این بندر با قراردادهایی مانند(BOT)  به سرمایه‌گذاران وجود دارد.

 

محمدحسینی‌تختی اضافه کرد: بندر سیریک نیز که عملیات احداث اسکله چند منظوره شمع و عرشه آن در حال اتمام و بهره‌برداری است با عملکردی افزون بر ۲۲ هزار تن در سال ۱۴۰۰ از فرصت مناسبی برای کاپوتاژ مواد معدنی به سایر جزایر برخوردار است.

 

وی خاطرنشان کرد: خور آذینی در سیریک و خور تیاب میناب از دیگر مناطق گردشگری بکر در سواحل مکران هستند که با توجه به اکوسیستم موجود در آن‌ها، تدوین و اجرای طرح‌های مطالعاتی ویژه‌ای را از سوی بخش دولتی و خصوصی می‌طلبد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط