1401/03/01-20:20

نجات موفق یک قلاده کفتار راه راه در میناب

نجات موفق یک قلاده کفتار راه راه در میناب

رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه محیط زیست هرمزگان از رهاسازی موفق یک قلاده کفتار راه راه گرفتار در فنس پمپاژ آب اراضی کشاورزی محدوده میناب خبر داد.

به گزارش نگاه جنوب ایران نوز، داود مرزی‌زاده در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهارداشت: به دنبال دریافت گزارشی از حبس شدن یک کفتار راه راه در فنس پمپاژ آب اراضی کشاورزی محدوده شهرستان میناب، ابتدا پرسنل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میناب در محل حضور یافتند.

وی افزود: پس از بررسی وضعیت کفتار، تایید سلامت عمومی و قابلیت رهاسازی آن، تیمی متشکل از کارشناسان و دامپزشکان اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان از بندرعباس به محل واقعه که خارج از مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست بود اعزام شدند.

رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه محیط زیست هرمزگان تصریح کرد: به دلیل هوشیاری کامل حیوان امکان مقیدسازی با ادوات زنده گیری و بدون انجام بیهوشی مقدور نشد که در نهایت کفتار با استفاده از دارت و سلاح بیهوشی بیهوش شد.

 

مرزی‌زاده ادامه داد: دامپزشکان ادراه کل حفاظت محیط زیست ضمن معاینه فیزیکی و چک کردن علائم حیاتی، اقدامات درمانی لازم را انجام داده و پس از تایید سلامت، کفتار را به زیستگاه مناسب منتقل و پس از به دست آوردن هوشیاری کامل رهاسازی کردند.

وی اضافه کرد: کفتار راه راه که گونه جانوری در معرض تهدید به شمار می‌رود و گونه‌ای از خانواده کفتارها است که در شمال و شرق آفریقا، قفقاز، آسیای میانه، غرب آسیا و جنوب آسیا زندگی می‌کند.

رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه محیط زیست هرمزگان گفت: کفتار راه‌راه تنها کفتاری است که در خارج از آفریقا هم زندگی می‌کند.

 

مرزی‌زاده بیان کرد: تخمین زده می‌شود در دنیا تنها حدود ۱۰ هزار کفتار راه راه بالغ وجود داشته باشد در نتیجه این گونه در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت نزدیک به تهدید و با روند کاهش جمعیت طبقه بندی شده است.

وی خاطرنشان کرد: تخریب زیستگاه، کاهش جمعیت طعمه، کشتار تلافی جویانه از طریق طعمه مسموم، شکار غیرقانونی و تصادفات جاده‌ای از عمده دلایل کاهش جمعیت این گونه و سایر گوشتخواران بزرگ جثه است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط