1401/02/07-09:55

چرا کامیون‌هایی که به بندرعباس مراجعه می‌کنند تمایل دارند خالی برگردند؟

چرا کامیون‌هایی که به بندرعباس مراجعه می‌کنند تمایل دارند خالی برگردند؟

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل جاده‌ای کالا بندرعباس گفت: به علت مسائلی که در گمرک و بنادر اتفاق افتاده است، رانندگان کامیون هایی که به بندرعباس مراجعه می کنند، ترجیح می دهند که خالی برگردند، اما در بندرعباس بارگیری نکنند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، چند وقتی است که بسیاری از کامیون‌هایی که به بندرعباس مراجعه می‌کنند تمایل ندارد در بندرعباس دوباره بارگیری کنند و خالی بر می‌گردند و این مسأله سبب نارضایتی کارمندان و نیز معطل ماندن بخش بزرگی از ظرفیت حمل و نقلی کشور شده است.

بهروز گلپاگون رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل جاده ای کالا بندرعباس در این باره به فارس اظهار کرد: به علت مسائلی که در گمرک و بنادر اتفاق افتاده است، رانندگان کامیون‌هایی که به بندرعباس مراجعه می‌کنند، ترجیح می دهند که خالی برگردند اما در بندرعباس بارگیری نکنند.

 

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل جاده ای کالا بندرعباس ادامه داد: به علت پائین بودن نرخ حمل و نقل، معمولا کامیون ها جهت بارگیری جذب نمی شوند‌.

بهروز گلپاگون افزود: در سالهای گذشته، بندرعباس یکی از مراکز مهم حمل و نقل در کشور بود به طوری که رانندگان کامیون از شهرستان‌های دیگر کشور بصورت خالی آمده و از اینجا بارگیری و به مقصد انتقال می دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون به علت مسائلی که در گمرک و بنادر اتفاق افتاده است، رانندگان کامیون هایی که جهت بار صادراتی به بندرعباس مراجعه می کنند، ترجیح می دهند که خالی برگردند اما در  بندرعباس بارگیری نکنند و طی این مدت نیز در اسکله و جاهای دیگر توقف نداشته باشند.

وی تصریح کرد: هر کدام از سیستم های مختلفی که در گمرک و اسکله ، بر روی باسکول های بارنامه ها اسکن درب کامیون ها انجام می شود مگر در جهت سهولت کارها نیست که ما عکس آن را مشاهده  می کنیم و به تعبیری اگر این سیستم ها وجود نداشت، کار بارگیری رانندگان ساده تر و بهتر صورت می‌گرفت.

تاخیر 50 ساعته برای بارگیری

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل جاده ای کالا بندرعباس خاطر نشان کرد: در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای شده که راننده کامیون مجوز بارگیری می دهد و پس از اعلام بار، حواله را تحویل می گیرد به طوری که اگر سیستم‌ها قطع نباشند و راننده سفر را شروع کند؛ حداقل مدت زمان دریافت مجوز بارگیری ۳۲ ساعت هست که این زمان تاخیر به ۵۰ ساعت هم می رسد.

وی افزود : بایستی در زمینه حمل و نقل، برای رانندگان شرایطی را فراهم کرد تا جاذبه ورود کامیون به بندرعباس را ایجاد کنیم و سیستم بارگیری در اداره بندر و گمرک در پروسه پرسرعت قرار دهیم تا شاهد رونق حمل و نقل در بندرعباس باشیم.

گلپاگون بیان کرد: همچنین ما باید در زمینه افرایش تُن کیلومتر نیز تلاش‌های بیشتری انجام دهیم هرچند که این مسئله برای کل کشور است.البته ما ناچار هستیم که بین شهرستان های اطراف تفاوتی در زمینه اختصاص تُن کیلومتر قرار دهیم.

وی ادامه داد: بندرعباس دارای دومین شهرک حمل و نقل کشور از لحاظ وسعت، شهرک حمل و نقل بندرعباس است که با این حال از لحاظ توسعه بالاتر از شهرک حمل و نقل تهران در جایگاه نخست قرار دارد.

وی با بیان اینکه تاریخ حمل و نقل هرمزگان بر کسی پوشیده نیست، ادامه داد: باید بندرعباس را متعلق به ایران بدانیم و شهرک حمل و نقل بندرعباس نیز در راستای آبروی ایران فعالیت می‌کند.

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقلی بندرعباس تصریح کرد: گسترش شهرک حمل و نقل از مسائل مهمی است که در حال حاضر سازمان راهداری بایستی ادامه این روند را هموار سازد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه شهرک حمل و نقل بندرعباس در حال حاضر کاربری حمل و نقلی ندارد.

وی افزود: از مزیت‌های شهرک حمل و نقل بندرعباس می توان به کاهش فاصله ۶۰ کیلومتری مسیر برای رانندگان کامیون ها ، صرفه جویی در سوخت و همچنین وجود قطعات فنی کامیون ها در این شهرک قطعا به نفع کشور است.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل جاده ای کالا بندرعباس گف: در ابتدای تشکیل شهرک حمل و نقل حدود 70 شرکت حمل و نقلی و باربری در شهرک حمل و نقل بندرعباس وجود داشت که ظرفیت پذیرش آن برای ۱۰۰ شرکت طراحی شده بود و همچنین 30 شرکت نیز برای طرح و توسعه بود.

نیازمند افزودن 100 هکتار به وسعت شهرک حمل و نقل هستیم

گلپاگون ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان بطور ناگهانی تعداد شرکت‌ها در شهرک حمل و نقل را افزایش داد ، به طوری که تا الان 35 شرکت مجبور به فعالیت در پایانه بار حمل و نقل هستند که جهت حل این مشکل نیازمند افزایش 100 هکتار از اراضی جوار این به شهرک حمل و نقل بندرعباس تعلق بگیرد ، تا بتوانیم شرکت هایی که در پایانه بار فعالیت می کنند را نیز به شهرک حمل و نقل منتقل کنیم ، چون پایانه بار سابق کاربری حمل و نقلی ندارد و همچنین رفت و برگشت کامیون به پایانه قدیم حدود 60 کیلومتر هست. 

وی ادامه داد: کوتاه کردن این مسیر با شهرک به وسیله افزایش 100 هکتاری اراضی در جوار شهرک حمل و نقلی بندرعباس، صرفه جویی در سوخت را به حداقل می رساند به عبارتی روزی 3 هزار کامیون به این شهرک وارد شوند و به پایانه بار حمل و نقل نروند. 3 هزار کامیون در 60 کیلومتر عدد بزرگی می شود می شود که این عدد می تواند بیانگر صرفه جویی در سوخت ، در استهلاک و تصادفات و ... باشد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط