1401/01/31-15:54

۱۰ اثر هرمزگان در فهرست آثار ملی ثبت شد

۱۰ اثر هرمزگان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از ثبت ۱۰ اثر در فهرست آثار ملی و مرمت ۲۷ بادگیر خبر داد‌.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، سهراب بناوند مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان امروز اظهار داشت: با تلاش‌هایی که در مجموعه میراث فرهنگی استان هرمزگان اتفاق افتاد در سال گذشته موفق شدیم 10 اثر غیرمنقول، ناملموس و طبیعی استان را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانیم.

 

وی افزود: از جمله آثار ناملموس استان که در فهرست آثار ملی ثبت شده است اقدامات پاسدارانه برای دانش سنتی لنج‌سازی استان هرمزگان، روش تهیه سوراغ، لنگر سنگی و عروسک داربید هستند.

 

به گفته بناوند، در حوزه ابنیه تاریخی هم موفق شدیم ۴ بنا را در بندر کنگ ثبت ملی کنیم که این چهار بنا شامل خانه‌های تاریخی گلبت، رشید، امینى و عمارت کرچی می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان ادامه داد: در حوزه منابع طبیعی ثبت ملی شده نیز موفق شدیم آبگرم‌های تیربوئیه و گرمُش فین را ثبت ملی کنیم.

 

وی عنوان‌کرد: با توجه به اینکه بادگیرهای بخشی از هویت تاریخی شهرهای استان هرمزگان به شمار می‌آیند حفظ و نگهداری از آن‌ها برای میراث فرهنگی دارای اهمیت است و در همین راستا در سال گذشته 27 بادگیر در بافت‌­های تاریخی بندر کنگ و لافت مرمت و بازسازی‌ شده‌اند.

 

بناوند تأکید‌ کرد: بنادر کنگ و لافت به سبب دارا بودن سبک معماری خانه‌های بادگیری و بافت قدیمی آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند و لازم است از این بافت در برابر عوامل آسیب‌زا حراست شود که در همین راستا عملیات مرمت با هدف حفظ نمادهای محلی بااعتباری بالغ‌ بر 10 میلیارد ریال انجام‌ شده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان خاطرنشان‌ کرد: در سال گذشته مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان برای کف‌سازی به متراژ 230 مترمربع و جداره‌سازی به متراژ 450 مترمربع معابر بافت تاریخی بندر کنگ هزینه شده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط