1400/12/11-09:40

افزایش شیوع مسمومیت با «چنته» در کودکان هرمزگانی

افزایش شیوع مسمومیت با «چنته» در کودکان هرمزگانی

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد کودکان گفت: آمار نگران کننده چنته خوردگی در بین کودکان استان بخصوص در این موقع از سال و از عوارض بسیار خطرناک این مسمومیت، ضرورت توجه بیشتر خانواده‌ها را می‌طلبد.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، بدنبال گزارش 12 مورد مراجعه به بیمارستان کودکان با تشخیص مسمومیت با «چنته» در دو هفته اخیر، دکتر بهناز دربان فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد کودکان صبح امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای از آمار نگران کننده چنته خوردگی در بین کودکان استان بخصوص در این موقع از سال و از عوارض بسیار خطرناک این مسمومیت خبر داد و همچنین خاطرنشان کرد که افزایش آگاهی عمومی و بویژه اطلاعات والدین نقش زیادی در پیشگیری از این تهدید همگانی در بین کودکان دارد.

 

 دکتر دربان عنوان کرد: متاسفانه هر ساله ما شاهد آسیب‌های غیرقابل جبران به کودکان عزیزمان در سطح استان و کشور بخاطر خوردن مواد سوزاننده هستیم که استان ما یکی از استان هایی است که بالاترین آمار چنته خوردگی را دارد. 

 

این فوق تخصص گوارش کودکان تشریح کرد: عمده این مسمومیت ها بخاطر مصرف چنته (ماده قلیایی) میباشد که برای شستشوی کولرها استفاده میشود که دلیل اصلی مصرف آن توسط کودکان ؛ نگهداری و ریختن این ماده سوزاننده در ظروفی مانند بطری آب معدنی، سطل آب وپارچ آب میباشد که کودک به اشتباه آن را بعنوان آب میخورد.

 

یک دلیل دیگر برای خوردن  این مواد سوزاننده توسط کودکان این هست که  این مواد در مکان های نگهداری می شود که براحتی در دسترس کودک است، مانند طبقه پایین کابینت های آشپزخانه و..

 

به گفته این پزشک، بلع مواد سوزاننده اسیدی و قلیایی منجر به آسیب شدید به مری می گردد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که اینگونه مواد دور از دسترس کودکان باشد. نمونه هایی از این مواد اسیدی شامل تمیزکننده های سرویس بهداشتی هستند که محتوی سولفوریک و هیدروکلریک اسید می باشند، لوله باز کن های اسیدی(البته لوله باز کن نوع قلیایی هم در بازار موجود است)، ترکیبات ضد زنگ، پاک کننده های استخرو مایعات باتری و.. نمونه هایی از مواد قلیایی سوزاننده شامل: لوله باز کن، گاز پاک کن، نرم کننده مو، چنته و..

 

مواد قلیایی فاقد مزه و بو هستند و معمولا مقدار بیشتری نسبت به مواد اسیدی(دارای بو و مزه هستند) مصرف شده و باعث آسیب شدید به مری و در ادامه معده میشود. بنا بر این  باید بر این نکته بسیار مهم تاکید کرد که آسیب دستگاه گوارش بدنبال  بلع این مواد سوزاننده غیر قابل جبران بوده و پس از آسیب شدید نه تنها کودک دیگر قادر به خوردن از راه دهان نبوده (برای اینکه کودک بتواند از راه دهان غذا و مایعات مصرف کند باید بطور منظم هر 2 تا 3هفنه یکبار تحت آندوسکوپی جهت اتساع مری با بالون قرار گیرد) بلکه در درازمدت شانس بدخیمی های مری به 1000 تا 3000 برابر میرسد. 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط