1400/12/03-18:47
محسن رضایی:

ایران نیازمند طراحی الگوی پیشرفت بر مبنای تاریخ و هویت بومی است

 ایران نیازمند طراحی الگوی پیشرفت بر مبنای تاریخ و هویت بومی است

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: توسعه و پیشرفت در غرب با صرف زمانی در حدود سه تا چهار قرن رخ داد اما در پیشرفت شرق تنها در عرض چند دهه به وقوع پیوست و از این رو ایران نیازمند الگو گیری از شرق برای دستیابی به اهداف خود در کوتاهترین زمان ممکن است.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور ظهر امروز در همایش تخصصی تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌های پتروشیمی از طریق سیستم بانکی که در جزیره کیش در حال برگزاری است، اظهار کرد: 150 سال است که مصلحان ایران از دوران امیرکبیر تا انقلاب اسلامی ایران دنبال یافتن مدلی برای توسعه و رساندن کشور به پیشرفت بوده‌اند.

وی با بیان این که ملت ایران با این سابقه تمدنی بدنبال رسیدن به جایگاهی شایسته در بهره‌مندی از مواهب خدادادی و ظرفیت‌های انسانی و سرزمینی خویش است، عنوان داشت: حکومت توام با پیشرفت، سوالی بوده که در تمامی این سال‌های این یک و نیم قرن اخیر بی پاسخ مانده است و لذا پاسخ به این پرسش و نگاهی به راه رفته دیگر جوامع انسانی در این عرصه اهمیتی ویژه دارد تا بتوانیم ضمن سازگارساختن آن با معیارها و آرمان‌هایمان همچون استقلال، عزت و آزادی و امنیت، پیشرفت را رقم بزنیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور خاطرنشان کرد: انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی از ما جبران تمامی عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه و غلبه بر تمامی آثار محاصره، تحریم و جنگ اقتصادی است تا برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم به پیشرفت‌های هرچه بزرگ‌ترین دست پیدا کنیم.

رضایی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاضر کشور باید به صورت سریع با الگوگیری از تجربه‌های موفق کشورهای پیشرفته، مدل مناسبی از حرکت برای خویش در نظر بگیریم و با توجه این که غرب با صرف زمانی در حدود 3 تا 4 قرن توانست به این پیشرفت دست پیدا کند اما رسیدن به توسعه و پیشرفت در شرق تنها در چند دهه رخ داد لذا ایران نیازمند الگو گیری از شرق برای دستیابی به اهداف خود در کوتاهترین زمان ممکن است.

تحریم‌های داخلی دست و پای اقتصاد ما را بسته است

وی از ابزاری نظیر جرات و شهامت در کنار منطق به عنوان نیازهای حرکت در این مسیر یاد کرد و بیان داشت: تحریم‌های داخلی دست و پای اقتصاد ما را بسیار بیشتر از تحریم‌های خارجی بسته است چرا که ما در صحبت و برنامه ریزی و طراحی مانند شرقی‌ها عمل می‌کنیم اما حرکت ما لاک پشتی و با سعی و خطا همراه بود و همین مسأله ما را از پیشرفت همه‌جانبه دور کرده است.

معاون اقتصادی رییس جمهور، تشکیل زنجیره منسجم و متشکل از فرآیندهای تأمین مالی، بهره‌وری، تولید، رونق صنایع پایین دستی در سطح متوسط و کوچک را برای پیشرفت و توسعه ضروری خواند و گفت: مزیت ما در حوزه نفت و صنایع معدنی یک مزیت خدادادی است که اشکال مختلف فرآوری محصولات متنوع را در بر می‌گیرد و ضرورت دارد تا طی 4 تا 5 سال آینده به رشد 100 درصد تولید ناخالص داخلی دست پیدا کنیم و اتکای به مزیت‌ها در این عرصه یک لازمه برای رشد شتابان است.

سومین نمایشگاه صنعت پتروشیمی کشور نیز همزمان با این همایش شب گذشته با ۳۵۰ شرکت و بنگاه اقتصادی فعال در عرصه های پالایشگاهی و پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در جزیره کیش گشایش یافت.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط