1400/11/16-09:00

همه چیز از «اعوذ بالله من شر شاه» آغاز شد!/ مگر تکبیرهای یوسف فراموش می‌شود؟

همه چیز از «اعوذ بالله من شر شاه» آغاز شد!/ مگر تکبیرهای یوسف فراموش می‌شود؟

حسن رزم از انقلابیون هرمزگانی می‌گوید: جرقه انقلاب در هرمزگان از 19 دی ماه 1356 که سراسر کشور تحت تأثیر قیام مردم قم قرار گرفت، زده شد. مسجد کوفه در بندرعباس میزبان این جوشش مردمی در مقابله با رژیم شاهنشاهی بود. همان‌جایی که مرحوم عباس عباسی در سخنرانی طوفانی خود، جمله «اعوذ بالله من شر شاه» را بر زبان آورد و یوسف دقت، فریاد تکبیری سر داد.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، نهضت خمینی شریف در پهنه ایران اسلامی آثار خود را از همان سال 1342 آغاز کرد که امام خمینی (ره) فرمود: سربازان من در گهواره‌اند.

این کلام امام 15 سال بعد در بهمن 57 تعبیر عینی یافت و با وجود همه سختی‌هایی که بر فعالان انقلابی در این سال‌ها گذشت اما سرانجام نیکی یافت که به پیروزی انقلاب انجامید.

شاید این سوال در ذهن جوانان امروز جامعه هرمزگان مطرح باشد که در آن روزهای منتهی به انقلاب در جای جای ایران، اوضاع در هرمزگان چگونه بوده است؟

 

به گفته حسن رزم یکی از انقلابیون هرمزگان، زیر پوست شهر، انقلابی عظیم در جریان بود که تلاطم عمیقی در وجود جامعه بوجود آورده و به پیش می‌برد. انگار نهضت خمینی دیگر جلوداری نداشت و حتی انقلابیون هرمزگان نیز خود را در سیل خروشانی یافتند که پایه آن را امام نهاده بوده و حالا با عنایت الهی به پیش می‌رفت.

جرقه انقلاب در هرمزگان از یک جمله آغاز شد!

حسن رزم می‌گوید: از سال‌ها قبل از انقلاب یک موج فراگیری از حق طلبی در وجود مردم ما احیا شده بود که به رهبری نیاز داشت و چون امام راحل در خارج از کشور حضور داشت، لذا این رهبری و انسجام کمتر شکل و قوام می‌یافت. اما الحق روحانیت و برخی چهره‌های پرتلاش انقلابی در سال‌های منتهی به انقلاب از دل و جان خود مایه نهادند و راهی را گشودند که انسان‌های زیادی از آن الهام گرفته و به مبارزات انقلابی پیوستند. در حقیقت انقلاب اسلامی ریشه در خواست تاریخی ملت ایران داشت.

جرقه انقلاب در هرمزگان نیز به نظرم از 19 دی ماه 1356 که سراسر کشور تحت تأثیر قیام مردم قم قرار گرفت، زده شد. یعنی خون مردم قیام 19 دی در قم در وجود ملت ایران جوشید و همزمان در سراسر کشور سبب شکل‌گیری حرکات بزرگ انقلابی شد.

ماجرای آن جمله در بندرعباس از مراسمی آغاز شد که بمناسبت بزرگداشت شهدای قیام 19 دی 1356 قم در مسجد کوفه برپا شده بود.

مردم در این گردهم آیی با شکوه در مسجد کوفه میزبان سخنان انقلابی و آتشین عباس عباسی از روحانیون مطرح هرمزگان و جنوب کشور که اصالتی مینابی داشته میشوند و با وجود حضور ساواک در این مراسم اما فاز انقلاب از مبارزات پنهانی به مبارزات آشکار تغییر می‌یابد و مرحوم عباسی با جمله بی‌نظیر «اعوذ بالله من شر شاه» سخنرانی خود را آغاز و با آرزوی نابودی ظالمان و عاملان اصلی جنایت 19 دی قم به پایان می‌برد.

هنوز سخنان او به پایان نرسیده که اولین شعار منسجم و متحد و یک‌صدای خیل عظیم مردم در مسجد کوفه آغاز می‌شود. « مرگ بر شاه»

بعد از مراسم بلافاصله مرحوم عباسی با تغییر لباس از روحانیت به لباس معمولی توسط مرحوم رضایی سردره از مسجد خارج شد تا ساواک نتواند او را دستگیر کند.

تکبیرهای یوسف دقت مگر از یاد می‌رود؟

حسن رزم ادامه می‌دهد که هرگز یادم نمی‌رود که یوسف دقت و جناب کشفی بارها در میانه‌های صحبت‌های پرشور مرحوم عباسی تکبیر سر می‌داد و جمعیت یکپارچه فریاد الله اکبر می‌شدند. این الله اکبرهای مردم چنان لرزه‌ای بر جان عوامل رژیم می‌انداخت که پیروزی انقلاب را سرعت می‌بخشید.

 

یوسف دقت از جوان‌ترین مبارزان انقلاب در هرمزگان بود. او خبرنگار حزب جمهوری اسلامی شد و در 22 مرداد 60 بدلیل نقش کلیدی که در آگاه‌سازی جامعه داشت، توسط منافقان کوردل ترور شد و به شهادت رسید.

 

مرحوم مظفری مغز متفکر انقلاب بود

محمد رزم برادر بزرگ‌تر حسن رزم نیز با اشاره به نقش مرحوم مظفری که یکی از پایه‌های اساسی انقلاب در هرمزگان بود، می‌گوید: مرحوم مظفری مغز متفکر انقلاب در هرمزگان بود که زندگی و جان و مال خود را وقف انقلاب اسلامی کرده بود و منزل شخصی او به کانونی برای روشنگری بدل شده بود و به هر بهانه‌ای روحانیون شاخص و انقلابی کشور برای تبلیغ به هرمزگان می‌آمدند و در خانه مرحوم مظفری ساکن می‌شدند و او عملا در ریسک بسیار بزرگی، خانه خودش و خانواده خودش را در معرض خطر قرار داده بود تا بتواند تحرک و پویایی انقلابی را با شعور همراه کرده و فهم انقلابی را در هرمزگان در میان آحاد جامعه گسترش دهد.

 حجت‌الاسلام متین، مرحوم حجت‌الاسلام عباس عباسی، حاج غلامعباس زائری، شهید بزرگوار حقانی، حاج حسین فرج‌زاده، شهید حسن ذاکری، مرحوم تراب جم، حاج آقای رضایی سردره همه و همه از مدت‌ها قبل از شکل‌گیری قیام‌های مردمی در هرمزگان، برای آگاه‌ساختن مردم و هدایت افکار عمومی به سمت و سوی اندیشه‌های امام خمینی (ره) در تلاش بودند. بواقع بندرعباس به دلیل موقعیتی که در آن زمان به عنوان تبعیدگاه نیز داشت، برخی از روحانیون نامی کشور که در ستیز با نظام ستمشاهی شهره بودند، به هرمزگان می‌آمدند و خیلی از آنها در منزل مرحوم مظفری مجالس مختلف عزاداری و یا سخنرانی برگزار می‌کردند و منزل مرحوم مظفری در حقیقت یکی از پایگاه‌های اساسی انقلاب اسلامی بود.

 

محمد رزم در سال 95 در دفتر خبرگزاری فارس هرمزگان

 

یورش ساواک به منزل انقلابیون در بندرعباس

محمد رزم همچنین با اشاره به اقدام رژیم شاهنشاهی در انجام دستگیری‌های گسترده در آبان 57 در سراسر کشور و از جمله در بندرعباس، عنوان کرد: ساواک به طور همزمان و در یک ساعت و یک روز در آبان‌ماه 57 با یورش به منزل انقلابیون افراد مختلفی از جمله مرحوم علی مظفری، مرحوم حسین فرج زاده، کاظم کرمی، ناظم (محسن) کرمی، حاج آقای متین، حاج آقای فلاحتی، مرحوم احمد عبدالله زاده، حاج حمید اسلام‌زاده، حجت‌الاسلام سالک، مهدی عراقی زاده و بنده را دستگیر و بیش از 3 ماه تحت شکنجه و بازجویی کردند. تصور رژیم این بود که با این اقدام می‌تواند حرکت انقلابی مردم ایران را در شهرهای مخلتف از جمله در بندرعباس به تأخیر بیاندازد. بعدها متوجه شدیم که در بسیاری دیگر شهرها نیز این دستگیری‌ها را انجام دادند. این دستگیری ساواک دقیقا در ساعت اولیه صبح و به طور همزمان صورت گرفت تا انقلابیون نتوانند به یکدیگر اطلاع داده و از چنگال ساواک فرار کنند. روزهای سختی بر ما در زندان ساواک در بندرعباس گذشت.

چند روز بعد از موج دستگیری اول، احمد فرج‌زاده، محمد امین ترابی، حسین بدرقه، حسن رنجبر و ... نیز در مسجد فاطمیه دستگیر می‌شوند اما انقلاب کار خودش را در دل مردم کرده بود و اگر چه انقلابیون شاخص در ماه‌های پایانی در میان مردم نبودند و در زندان بسر می‌بردند اما انقلاب در 22 بهمن در بندرعباس نیز به پیروزی می‌رسد و این خروش انقلابی ملت ایران بالاخره سرانجام می‌یابد.

گزارش: فهیمه شمسی - خبرنگار نگاه جنوب ایران نیوز و خبرگزاری فارس

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط