1400/09/21-18:14

ذخیره آب سدهای هرمزگان زیر ۲۵ درصد است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان گفت: ظرفیت سدهای استان برای تامین آب زیر ۲۵ درصد است و سال سختی را پیش رو داریم.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، جمشید عیدانی امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، بارندگی در سال آبی جاری کمتر از 20 درصد حالت عادی است و تا کنون نسبت به سال قبل حدود ۷۰ درصد کاهش بارندگی‌ها را داشته‌ایم.

 

وی افزود: با توجه به کمبود بارندگی طی سال گذشته و امسال، ظرفیت سدهای ما برای تامین آب استان زیر ۲۵ درصد می‌باشد و به همین خاطر سال سختی را پیش رو داریم البته با توجه به اینکه سال گذشته ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین کن به مدار آمد، تلاش می‌کنیم کمبود آب استان را مدیریت کرده و مشکل قطعی و جیره بندی آب نداشته باشیم. 

 

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان خاطر نشان کرد: بیشترین میزان مصرف آب مربوط به کشاورزی استان با حدود ۸۰ درصد است و پس از آن مصرف آب شرب با ۱۲ درصد و صنایع استان ۸ درصد است که این میزان به علت استفاده صنایع از آب شیرین کن‌ها، کمتر از حد متوسط کشوری است. 

 

عیدانی در ادامه افزود: شرکت آب منطقه ای استان توانسته حدود ۶۱۰ میلیون مترمکعب آب شیرین استان را توسط چهار سد میناب، شمیل و نیان، سرنی و جگین مهار کند.

 

سد گابریک بزودی افتتاح می‌شود

 

به گفته وی، در آینده‌ای نزدیک سد بزرگ گابریک با ظرفیت ۲۴۰ میلیون مترمکعب در منطقه مکران افتتاح خواهد شد. علاوه بر آن پروژه سد درکاه بشاگرد نیز امسال افتتاح می‌شود. پروژه‌های خط آبرسانی به بندرعباس با خط ۹۰۰ شمیل و خط آبرسانی کشاورزی در منطقه یکدار جاسک نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای استان در حال ساخت است. خط ۹۰۰ شمیل اگرچه ناتمام مانده اما با توجه به نیاز مرکز استان به آب شرب در مدار قرار گرفته است. 

 

عیدانی با اشاره به نشت و تبخیر زیاد آب در کانال‌ها گفت: طی دو سال گذشته شبکه شمالی میناب از کانال به لوله تبدیل شد. این شبکه به گونه‌ای طراحی شده است که برای آبیاری هیچ نیروی برق نیاز ندارد و جزو طرح‌هایی است که برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود.  اجرای این عملیات ۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب به دنبال داشت.

 

وی ادامه داد: مشابه این پروژه در دشت مرکزی میناب نیز در صورت تامین اعتبارات تا آخر سال به مدار خواهد آمد. 

 

عیدانی در پایان با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی استان گفت: مشکل اصلی ما در استان عدم استفاده درست از منابع آبی خصوصا در کشاورزی است و از مردم می‌خواهیم در این مهم همکاری لازم را داشته باشند.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط