1400/09/17-15:26

خودروسازان لیست قیمت‌های جدید خود را منتشر کردند/ این خودرو‌ها تا ۴۶ میلیون تومان گران‌تر شدند!

خودروسازان لیست قیمت‌های جدید خود را منتشر کردند/ این خودرو‌ها تا ۴۶ میلیون تومان گران‌تر شدند!

در حالی که در ماه های اخیر، خودروسازان از خسارت دومینویی قیمت‌گذاری دستوری خودرو توسط شورای رقابت گلایه و انتقاد داشتند، امروز ‌ایران خودرو و سایپا در نامه‌ای به بورس، قیمت جدید محصولات خود را اعلام کردند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز،  در سال های اخیر یکی از چالش هاش اساسی در صنعت خودرو، تداوم زیان انباشته خودروسازان بوده است؛ موضوعی که به گفته مدیران این صنعت، تنها به دلیل قیمت گذاری های دستوری توسط نهادهایی همچون شورای رقابت و عدم قیمت گذاری بر اساس نرخ تمام شده تولید خودرو بوده است. چالشی که در این ماه ها، حتی از زبان رئیس سازمان بورس نیز به آن اشاره شد و خواستار تصمیم گیری مسئولان مرتبط با این حوزه برای تغییر در سازوکار قیمت گذاری خودرو شده بود.

در این میان؛ حدود یک ماه قبل در خبرها اعلام شد که دو خودروساز بزرگ کشور، قیمت های جدید فروش محصولات خود را افزایش داده اند. تصمیمی که یک روز بعد با واکنش رئیس جمهور مواجه شد. بر این اساس در بیست آبان ماه، به دستور رئیس جمهور و باتوجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز اخیر مشمول افزایش قیمت شدند، به قیمت‌های قبل بازگردانند و براین اساس افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی شد. 

پس از این، خودروسازان اعلام کردند قیمت‌های خود را به نرخِ پیش از افزایش، بازگشت داده اند و اعلام شد که به زودی برای تعیین تکلیف قیمت گذاری جدید خورو در ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری خواهد شد؛ چشم انتظاری که از سوی شرکت‌های خودروساز و مصرف‌کنندگان بود تا ببیند خروجی جلسه ستاد تنظیم بازار چه خواهد بود.

در این باره، هفته گذشته با توجه به صحبت‌های مفتح قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی مبنی بر اینکه "انجام این کار، مستلزم کار کارشناسی از سوی کارشناسان است و مطابق آنچه تاکنون اطلاع دارم هنوز مقدمات لازم فراهم نشده است و اعضا به جمع‌بندی نرسیده اند" در نهایت خبری از اعلام قیمت‌های جدید توسط ستاد تنظیم بازار نبود.

بنابراین بسیاری امیدوار به جلسه امروز ستاد تنظیم بازار بودند تا ببینند بعد از گذشت نزدیک به یک ماه بالاخره تعیین تکلیف اصلاح قیمت خودرو در دستور کار این ستاد قرار می گیرد یا خیر؟!

خودروسازان لیست قیمت‌های جدید خود را منتشر کردند/ قیمت خودرو ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شد

خودروسازان نرخ های جدید را رونمایی کردند!

در این میان، با وجود انتظارها برای اعلام نتیجه جلسه ستاد تنظیم بازار، به یکباره دو نامه از ایران خودرو و سایپا رسانه ای شد که خبر از افزایش قیمت محصولات می داد. افزایش قیمتی که طی آن خودروها با رشد ۱۸ درصدی، حدود ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شدند.

در این خصوص، بابک رحمانی و مجید باقری؛ معاونان بازاریابی و فروش ایران خودرو و سایپا در این باره در مصاحبه با صداوسیما ضمن تایید افزایش قیمت محصولات خود از اعمال این افزایش قیمت در خودرو‌های تحویلی آذر ۱۴۰۰ به بعد براساس تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی خبر دادند که این تغییرات در دعوت نامه‌های ارسالی برای مشتریان اعمال می‌شود.

به گفته مسئولان، این دو خودروساز با افزایش قیمت محصولات‏، دوره‌های عرضه خودرو در فروش‌های فوق العاده، فوری و پیش فروش افزایش می‌یابد به نحوی که هر هفته یک دوره فروش برگزار می‌شود.
 
 
براساس این گزارش قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو به ترتیب برای خودرو ‏پژو ۲۰۶ TU۳ از ۱۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به ۱۳۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، پژو پارس XU۷ از ۱۲۲ میلیون تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، پژو پارس TU۵ از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان، پژو پارس دو گانه سوز از ۱۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ گازسوز از ۱۰۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲۷ میلیون تومان، سمند گازسوز EF۷ از ۱۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۴۳ میلیون تومان، سمند بنزینی EF۷ از ۱۱۵ میلیون تومان به ۱۳۶ میلیون تومان، سمند XU۷ از ۱۱۵ میلیون تومان به ۱۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سورن پلاس از ۱۷۹ میلیون تومان به ۲۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان، رانا پلاس TU۵ از ۱۵۸ میلیون تومان به ۱۸۶ میلیون تومان، رانا پلاس TU۵P پانوراما از ۱۶۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ میلیون تومان، دنا از ۱۵۱ میلیون تومان به ۱۷۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، دنا پلاس از ۱۶۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۹۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو از ۲۵۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۲۹۷ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک از ۳۲۵ میلیون تومان به ۳۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۲۰۷ هاچ بک فرمان برقی از ۱۵۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۸۷ میلیون تومان، ۲۰۷ هاچ بک فرمان برقی پانوراما از ۱۹۰ میلیون تومان به ۲۰۵ میلیون تومان و ۲۰۷ هاچ بک از ۱۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۸۱ میلیون تومان افزایش یافت.
 
همچنین قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا به ترتیب خودروی تیبا صندوق دار از ۸۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۰۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، تیبا ۲ هاچ بک از ۹۲ میلیون تومان به ۱۰۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ساینا دستی از ۹۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۰۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ساینا S از ۱۲۴ میلیون تومان به ۱۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کوئیک دستی از ۱۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان به ۱۴۵ میلیون تومان، کوئیک S از ۱۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس از ۲۰۵ میلیون تومان به ۲۴۲ میلیون تومان، شاهین از ۲۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۳۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و وانت ۱۵۱ از ۱۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۱۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

(باید توجه داشت که این اعداد قیمت خالص بهای کارخانه بوده و بدون درنظر گرفتن مبالغ مالیات، عوارض، بیمه و... است.)

خودروسازان لیست قیمت‌های جدید خود را منتشر کردند/ قیمت خودرو ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شد

خودروسازان لیست قیمت‌های جدید خود را منتشر کردند/ قیمت خودرو ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شد

کام چه کسانی شیرین شد؟

هم زمان با اعلام نرخ های جدید محصولات دو خودروساز، ناظر بازار نماد معاملاتی این دو خودروساز را بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت با استفاده از  مکانیزم حراج، آماده انجام معامله اعلام کرد که شاهد تحرک مثبت این گروه و سرایت آن به کلیت بازار بودیم. بنابراین کام سهامداران این شرکت‌ها با افزایش قیمت بین ۱۵ تا ۱۸ درصدی شیرین شد.

نظرات

captcha
  • ایرانی 18 آذر

    مشکل گران شدن قیمت خودرو درب کارخانه نیست با اینکه حتی این گران شدنم برااین خودروهای بی کیفیت زیاد است بلکه مشکی اصلی گرانی موازی با آن دربازار آزاداست که کام همون سهامداران را خیلی بیشترتلخ خواهد نمود.و این چرخه افزایش بی ضابطه قیمت هرگز انحصاریون خودروسازی رو سیراب نخواهد کرد.

اخبار مرتبط