1400/08/19-22:25

قصه گرفتاری کشاورزان هرمزگانی به فصل خیار رسید!

قصه گرفتاری کشاورزان هرمزگانی به فصل خیار رسید!

عدم نرخ گذاری و جولان دلالان، قصه تکراری کشاورزان توکهور و هشت‌بندی یکی از قطب‌های کشت خارج از فصل در کشور سبب شده تا امسال محصول خیار تولیدی آنان بر زمین بماند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، با توجه به آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی خارج از فصل در توکهور و هشت‌بندی شاهد افت شدید قیمت محصول خیار سبز هستیم که عمده علت آن عدم نظارت بر خرید و فروش و جولان دلالان است

 

فصل کشاورزی در منطقه توکهور و هشت‌بندی از اواخر تابستان با آماده سازی زمین آغاز شده و تا بهار سال آینده ادامه دارد.

 

عمده محصولات کشاورزی در این منطقه محصولات صیفی است و شغل اکثر مردم این منطقه کشاورزی است که برای امرار معاش خانواده زمین هایی را اجاره و بر روی آن محصولات کشاورزی خارج از فصل کاشته میشود.

 

 

سال گذشته متاسفانه کشاورزی در بین کشاورزان رونق خوبی نداشت و از محصول گوجه فرنگی گرفته تا پیاز بسیاری از محصول دور ریخته شد و حتی هزینه فروش آن سرمایه ای برای بسته بندی و برداشت آن نمیشد، امسال مردم این منطقه باز این کار خداپسندانه را رها نکرده و وظیفه خود در قبال تولید را ادا کرده اند اما متاسفانه باز شاهد افت شدید قیمت محصولات از ابتدای فصل برداشت هستیم.

 

فخرالدین سالاری کشاورز اهل این منطقه در گفت و گو با خبرنگار فارس در هشت‌بندی گفت: ما سال گذشته ضرر های زیادی را متحمل شدیم ولی هیچ اقدامی از سوی دولت قبل برای کشاورزان زحمت کش این منطقه از سوی دولت قبل انجام نشد ولی امسال نیز امید خود را از دست نداده و به امید دولت انقلابی بار دیگر زمین های خود را آماده و محصولات کشاورزی را داشتیم و امیدواریم این دولت پشتیبان کشاورزان باشد.

 

حسین سالاری دیگر کشاورز این منطقه نیز با توجه به نیاز جدی ورود صنف کشاورزان جهت نرخ گذاری در میادین تره بار گفت: اوضاع فروش محصولات کشاورزی در این منطقه به صورتی است که دلالان هر نرخی را که بخواهند برای محصولات تعیین می‌کنند و هیچ نظارتی در این خصوص نیست و دود این بی نظارتی بر چشم کشاورزان ما می‌رود.

 

با توجه به تکراری بودن قصه پر غصه کشاورزی در این منطقه نیاز ورود جدی مسئولان امر خصوصا اداره کل صنعت، معدن و تجارت و همچنین جهاد کشاورزی به این معضل است که به این داستان هر ساله پایان بدهند تا کشاورزان بتوانند در سال های آینده نیز چرخه تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل را حفظ کنند.

 

اکنون نرخ خرید خیار از کشاورزان بین 500 تا 1000 تومان اما همین محصول در بندرعباس به نرخ 8 تا 10 هزار تومان و در میوه فروشی‌های شهرهای دیگر تا 14 هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط