1400/08/12-12:19

تذکر مجدد رهبر انقلاب در مورد افشاگری مصداقی/ نمی‌شود با ظلم، عدالت‌خواهی کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تذکری به مجلس شورای اسلامی در خصوص اعلام اسامی افراد در گزارش یکی از کمیسیون‌ها فرمودند: نباید پیش از اثبات جرم موضوع را رسانه‌ای می‌کردند؛ دنبال کنید و به نحوی جبران شود.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، «شکایت به جا است نباید پیش از اثبات جرم موضوع را رسانه‌ای می‌کردند دنبال کنید و به نحوی جبران شود». این تذکری است که رهبرانقلاب به مجلس دادند.

در گزارشی که یکی از کمیسیون‌های مجلس منتشر کرد نام برخی افراد به اتهام تخلف مطرح شد. فردی که نامش در این گزارش آمده است خدمت رهبر انقلاب گلایه‌ای طرح می‌کند که چرا بدون اثبات جرم، مجلس آبروی مرا در جامعه خدشه دار کرده است؟ رهبرانقلاب نیز این تذکر را مرقوم می‌فرمایند.

هفته قبل نیز انتشار کلیپی تقطیع شده از سخنان حاج‌علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بسیار مورد توجه قرار گرفت. علی اکبری در این کلیپ تقطیع شده می‌گوید: طرح مصداقی فساد از سوی امامین انقلاب ممنوع است.

همین سخنان کافی بود تا علی اکبری و تریبون‌های نماز جمعه به شدت مورد تاخت و تاز جریانی از مدعیان عدالتخواهی باشد. مخالفان علی اکبری می‌گفتند اگر برداشت رئیس ائمه جمعه از سخنان امام و رهبری اینگونه است دیگر امیدی به عدالتخواهی در نماز جمعه وجود ندارد. 

به فاصله چند ساعت پس از انتشار سخنان تقطیع شده حاج علی اکبری، کلیپ دیگری از صحبت‌های وی در همان جلسه منتشر شد. علی اکبری این جا کمی بیشتر در مورد عدالتخواهی حرف می‌زند و می‌گوید مگر می‌شود امام جمعه‌ای فسادی را ببیند و چشم روی آن ببندد؟ اگر چنین امام جمعه‌ای وجود داشته باشد خود به خود معزول است. 

برخی اما همچنان نه آن سخنان ابتدایی حاج علی اکبری را قابل قبول می‌دانستند و نه این صحبت‌های دوم را واقعی دانستند. هجمه به حاج علی اکبری و تریبون نماز جمعه ادامه داشت. کار به جایی رسید که حتی برخی از دانشجویان در نمازجمعه تهران علیه این مواضع و محتوای خطبه‌های نماز جمعه تجمع کردند و برخی رسانه‌ها هم به پوشش این تجمع پرداختند.

حرف درست بود؛ عدالتخواهی مصداقی ممنوع است

برخی این ممنوعیت را غلط فهمیدند. تصورشان این شد که کلا در مورد عدالتخواهی باید بگوییم عدالت خوب است. در حالی که اینگونه نیست. منظور از این ممنوعیت دو نکته اصلی است: نباید اسم ببریم و نباید حکم صادر کنیم. رهبرانقلاب بارها این دو را تذکر داده‌اند. چند مورد از تذکرات رهبرانقلاب را ببینید:

۱۳۸۷/۲/۱۴: " گفتمان عدالتخواهی را فریاد کنید اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنید"

۱۳۹۰/۵/۱۹: "من گفتم حتی جرمی که ثابت شد، اصل نباید بر افشای آن جرم باشد. بالاخره یک مجرمی است، یک غلطی کرده، مجازات هم می‌شود، خانواده او، فرزندان او، پدر و مادر او گناهی نکرده‌اند؛ ما چرا بیخود اینها را رسوا کنیم؟"

۱۳۹۰/۴/۶: " روی قوه قضائیه فشار می‌آورند که آقا افشا کنید. نه آقا، هیچ لزومی ندارد افشا کردن. بله در موارد خاص شارع مقدس مشخصا و معینا خواسته است که مردم مجازات را ببینند، یا مجازات شونده را بشناسند؛ اینها موارد خاص است، مال همه جا نیست. بخصوص وقتی که در فضای جامعه روحیه تعمیم وجود دارد که یک چیزی را به غیر مورد خودش تعمیم می‌دهند، اینجا انسان خیلی باید احتیاط کند"

۱۳۸۲/۲/۲۲: " یک عده ... همه را فاسد و کجدست و ناپاکدامن تلقی می‌کنند و اگر کسی هم چنین تلقی‌ای داشته باشد خوششان می‌آید. من در همان نامه‌ی هشت ماده‌ای هم همین سفارش را کردم. گفتم کار را بی‌جنجال پیش ببرید. ما می‌خواهیم حقیقتا با فساد مبارزه شود. جنجال لازم نیست. بله، خبررسانی به مردم خوب است وقتی کار تمام شده باشد."

دوگانه عدالت-ولایت چرا مطرح می‌شود؟

مواضع رهبر انقلاب در این سالها برای برخی افراد سنگین تمام شد. این افراد برای آنکه بتوانند از این چارچوب‌ها خود را خلاص کنند دوگانه عدالت-ولایت را مطرح کردند. گفتند عدالت بر ولایت تقدم دارد. گفتند عدالت معنای مستقلی دارد و نیازی به ولایت نیست. 

آیت الله میرباقری در کتای ولایت الهیه خود می‌نویسد: " امام آمده است برای « لیقوم الناس بالقسط»؛ آن هم نه قسط اجتماع که قسط اجتماع مقدمه است برای قسط باطنی.»

امام خمینی(ره) در تفسیر سوره حمد نیز می‌نویسد: " صراط مستقیم آن صراطی است که یک سرش اینجاست و یک طرفش خداست... راه عدالت است." و سپس ادامه می‌دهند: " والصراط المستقیم امیرالمومنین".

امام خمینی(ره) در آداب اصلوه نیز می‌نویسند: "  حقیقت ولایت ظهور الوهیت است".

ولایت محرک است. امام قیام می‌کند و بلند می‌کند. چه کسی می‌تواند عدالت را بدون امام تصور کند؟ 

اما این کج اندیشی صرفا یک راه فرار از چارچوب‌های منطقی و دقیق ترسیم شده از سوی ولی جامعه بود.

عدالتخواهی بدون عقلانیت و معنویت به ضد خود تبدیل می‌شود

۱۶ شهریور سال ۱۳۸۸ رهبر انقلاب می‌فرمایند: "اگر عقلانیت در عدالت نباشد، گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل می‌شود".

ایشان در همان سخنرانی می‌فرمایند:" اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می‌شود یک شعار تو خالی.

عدالتخواهی آرمان انقلاب اسلامی است

عدالت اصل اساسی انقلاب و اسلام است. رهبرانقلاب در 1383/8/10 میفرمایند: " گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسی است، همه چیز ماست." جوانان انقلابی که دل در گرو انقلاب و اسلام داده‌اند از این اصول اساسی کوتاه نخواهند آمد. اما در این مسیر نمی‌شود ظالمانه جلو رفت. این اصل ماکیاولی که نتیجه به هر قیمت در این ماجرا جواب نمی‌دهد. عدالت به هیچ وجه از غیر مسیر درست محقق نخواهد شد. عدالت لحظه لحظه نفس کشیدن در مسیر تحقق نهایی است. هر کج روی یعنی ضدیت با عدالت. چه در مسیر تحقق چه در نتیجه نهایی. 

آبروی مومن از حرمت کعبه بالاتر است و این چیز کمی نیست.نمی‌شود به بهانه عدالتخواهی به افراد ظلم کرد.  عدالتخواهی را باید از مسیر درست خود دنبال کرد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط