1400/07/18-16:48

شترهای سرگردان و جان انسان‌ها؛ تکلیف چیست!/ حیواناتی که هم‌چنان در هرمزگان جان می‌ستانند

شترهای سرگردان و جان انسان‌ها؛ تکلیف چیست!/ حیواناتی که هم‌چنان در هرمزگان جان می‌ستانند

شترهای سرگردان در جاده‌های هرمزگان وقت و بی‌وقت با ورود به جاده باعث بروز تصادفات شدیدی می‌شوند که فقط در شهر جاسک از ابتدای امسال 4 نفر فوت و 17 نفر زخمی شده‌اند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز به نقل از فارس، فهیمه شمسی ورود بی‌مهابا و وقت و بی‌وقت شترهای سرگردان به جاده‌ها در استان هرمزگان به معضلی جدی بدل شده و اگر چه تاکنون چندین بار با ورود دادستان و تلاش‌های مختلف، اقداماتی برای کاهش تصادفات ناشی از برخورد با این حیوان صورت گرفته اما هنوز هم بسیاری از صاحبان گله‌های شتر بدون استخدام ساربان، دام‌های خود را در بیابان‌ها رها کرده و تصادفات با شتر همچنان در مناطق مختلف استان از جمله در شرق آن، کشته و مصدوم شدید می‌گیرد.

بی‌توجهی به این موضوع مهم سبب شده تا فقط در شهر جاسک از ابتدای امسال 4 نفر بر اثر تصادف با شتر جان خود را از دست بدهند.

4کشته و 17 مجروح فقط در 6 ماهه ابتدایی امسال در جاسک

 رئیس فوریت‌های پزشکی شهرستان جاسک می‌گوید: فقط از ابتدای امسال تاکنون 4 کشته و 17 مجروح ناشی از تصادفات جاده‌ای با شتر در این شهرستان ثبت شده است.

وی افزود: ۹۵ درصد تصادف با شتر در تاریکی شب رخ می‌دهد و این حیوان در حین چرا کردن به ناگاه وارد جاده‌ها می‌شود و از آن جا که جاده‌های شرقی استان نیز عمدتا فاقد روشنایی هستند، به ناگاه خودروهایی که با سرعت در حال عبور از جاده هستند، با این حیوان برخورد می‌کنند.

رضا فیروزمند همچنین خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز 3 کشته و 57 مصدوم در 35 تصادف با شتر در جاسک داشته‌ایم که نگاهی به آمار نشان می‌دهد که شمار تصادفات و تلفات ناشی از تصادف با شتر در این شهرستان رو به افزایش است.

شترها بدون ساربان هستند و شب‌ها به سمت نور در جاده‌ها حرکت می‌کنند

علی حجت‌زاده از فعالان محیط زیست در هرمزگان درباره دلایل بروز تصادفات شدید با شترها در سطح جاده‌های هرمزگان می‌گوید: این شترها عمدتا بدون ساربان هستند و شتر ذاتا در شب به سمت نور حرکت می‌کند و تمایل دارد در محلی که نوری وجود دارد، چرا کند و لذا در شب به حریم جاده‌ها نزدیک می‌شود.

وی عنوان داشت: شترها چون ساق پای بلند و قوی و جثه درشتی دارند، در لحظه تصادف با خودروهای سواری به درون شیشه خودرو برخورد کرده و با شدت وارد اتاق خودرو می‌شوند و همین مسأله موجب آسیب بسیار شدید به سرنشینان خودرو می‌شود و بسیاری از کسانی که از حادثه تصادف با شتر مجروح می‌شوند، تا مدت‌ها آسیب شدید و جراحت زیادی را با خود تحمل می‌کنند.

حجت‌زاده با بیان این که بسیاری از این شترها بدون ساربان هستند، خاطرنشان کرد: اگر ساربان‌ها در ساعات عصر و غروب نسبت به هدایت شترها و گله به سمت یک مکان خاص اقدام کنند، آنها در شب رها نمی‌مانند که وارد جاده شوند و سبب تصادف شوند.

شبرنگ‌ و پلاک کوبی راهی برای کاهش تصادفات

سرهنگ اسماعیل تنها جانشین پلیس راه هرمزگان در این باره به خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: تصادف با شتر در 4 سال اخیر باعث کشته و مجروح شدن بیش از ۱۲۰ نفرشده است و ۷۲ درصد تصادفات با احشام درشب اتفاق می‌افتد و بیشترین تصادفات در جاده‌های شرق استان و حدفاصل دانشگاه هرمزگان تا دوراهی چغازردی - میناب رخ داده است.

وی افزود: رنگ شتر قابلیت دیدبالا را ندارد و رانندگان و کاربران جاده‌ای معمولا دیر متوجه حضور شتر در سطح راه می‌شوند بنابراین توصیه ما این است که در شب از نوربالا استفاده کنیم و در صورت مشاهده شتر ضمن توقف با فاصله با استفاده از فلاشر یا جفت راهنما سایر رانندگان را از حضور شتر در جاده مطلع کنیم.

به گفته جانشین پلیس راه هرمزگان، رانندگان‌ هنگام رانندگی در جاده‌های شرق استان میناب، جاسک، سیریک و غرب استان خمیر و بندرلنگه به‌علت وجود احشام‌ و شتر می‌بایست همواره در طول مسیر دقت و توجه لازم را داشته و آمادگی برای توقف و جلوگیری از برخورد و تصادف را داشته باشند.

روند رو به افزایش تصادف با شتر با توسعه شترداری

اسحاق احمدی یکی از فعالان اجتماعی شرق هرمزگان می‌گوید: در سال‌های اخیر میزان تصادفات با شترها رو به افزایش است چرا که صنعت شترپروری و صادرات آن درآمد هرچه بیشتر یافته و تمایل افراد به پرورش شتر با توجه به هزینه‌های پایین آن افزایش یافته است. 

حدود 20 درصد شترهای ایران در هرمزگان

بر اساس آمار موجود، حدود 150 تا 160 هزار نفر شتر در کشورمان وجود دارد که بالغ بر 21 تا 22 هزار نفر از این شترها در هرمزگان وجود دارند و نزدیکی هرمزگان به بازارهای هدف و وجود زیستگاه مناسب برای شترها سبب شده تا روند پرورش شتر در این استان رو ه افزایش باشد. موضوعی که با افزایش تصادفات با شترها در سطح جاده‌های استان نیز ارتباط مستقیمی دارد.

باید چه کرد؟

دکتر منصور فرهادی یکی از نخبگان هرمزگان می‌گوید: اولین سامانه‌ی هوشمند لیرزی جهت جلوگیری از تصادفات جاده‌ای با شتر را با همکاری حسن دوراندیش طراحی و ثبت کردیم که می‌تواند در قالب یک سامانه جامع لیزری ضمن هشدار به رانندگان در مسیر، هرگونه ورود شترها به جاده را به یک مرکز اطلاع رسانی اطلاع دهد. ما برای طراحی و ساخت این سامانه بیش از دو سال زمان صرف کردیم اما دستگاه‌های مسؤول توجهی به این اختراع نکردند. اختراعی که می‌توانست جان دهها انسان را در طول سال در جاده‌های هرمزگان و جاده‌های دیگر مناطق کشور نجات دهد.

دستور ویژه دادستان راهی برای کاهش تصادفات با شتر، اگر به خوبی اجرا شود

مجتبی قهرمانی دادستان مرکز هرمزگان چندی قبل به منظور کاستن از تصادفات و تلفات جاده‌ای ناشی از تصادف با شترها در هرمزگان دستور داد تا گله‌های شتر بدون ساربان و رها شدن در بیابان‌ها و همین طور شترهایی که وارد حریم جاده‌ها می‌شوند، توقیف گردند. این دستور اگر به خوبی از سوی نیروی انتظامی اجرا شود، می‌تواند سبب کاهش چشمگیر تلفات جاده‌ای ناشی از تصادف با شتر در جاده‌ها شود.

به گزارش فارس، کاهش روند تصادفات با شترها در سطح جاده‌های استان جز با عملیاتی ساختن و نظارت جدی بر نصب شبرنگ بر گردن و بدن شترها از یک سو و الزام صاحبان گله‌های شتر به داشتن ساربان و همین طور جمع‌آوری عصرگاهی شترها در مکانی مشخص به منظور جلوگیری از ورود شبانه آنها به حریم راه‌ها امری ضروری است چرا که با روند رو به افزایش پرورش شتر در هرمزگان، بیم افزایش مستمر شمار تصادفات و شمار تلفات ناشی از تصادف با شتر وجود دارد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط