1400/02/06-18:46

روایت تشنگی «کوه حیدر بشاگرد» در 30 کیلومتری سد جگین

روایت تشنگی «کوه حیدر بشاگرد» در 30 کیلومتری سد جگین

روستای کوه حیدر بشاگرد درست در 30 کیلومتری شمال غرب سد بزرگ جگین از جمله روستاهایی است که با بیش از 1200 نفر جمعیت سال‌ها است که در تشنگی و گرفتاری بسر می‌برد.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، روستای حیدر آباد بشاگرد درست در فاصله 30 کیلومتری از شمال غرب سد جگین قرار گرفته است و سد جگین از معدود سدهای کشورمان است که بدلیل برخورداری از حوزه آبریز وسیع، هر سال بیش از 200 میلیون مترمکعب آب در خود جای می‌دهد و همیشه مملو از آب است اما بسیاری از روستاهای پیرامونی این سد بزرگ که بیش از 16 سال از افتتاح آن می‌گذرد، تشنه‌اند.

در کوه حیدر آباد بیش از 1300 نفر زندگی می‌کنند که هر صبح دغدغه جوانان و زنان روستا، قرار گرفتن در صفی است که بتوانند از چشمه‌های کم آب روستا، کاسه کاسه آب جمع کنند و بر سر گرفته و راهی خانه شوند. این‌جا زنان و نوجوانان آب‌آور خانواده‌اند!

 اجرای پروژه آبرسانی از سد جگین به بخش‌هایی از شهر سردشت و روستاهای در طول مسیر در تابستان سال گذشته عملیاتی شد و مردم این روستاها از نعمت آب سالم و باکیفیت برخوردار شدند اما بشاگرد کوهستانی است و بسیاری از روستاهای دیگر از جمله حیدرآباد تشنه آب هستند و رساندن آب به این مناطق مستلزم اعتبارات جدی‌تری برای سرعت دادن به پروژه‌ها است.

مردم این روستا از جمله علی زادحیدری به خبرنگار فارس می‌گویند: تنها راه تأمین آب روستا هم اکنون تانکری است که به روستا آبرسانی می‌کند و بدلیل جمعیت زیادی که کوه حیدر دارد، عملا آب به مقدار کافی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و چشمه‌های پیرامون روستا نیز اغلب کم آب شده‌اند و کیفیت آب چاهی نیز که گاهی از آن آب برداشت می‌کنیم پایین است و حجم آبی که در آن قرار دارد، بسیار مختصر است.

محمد زادحیدری نیز از جوانان روستا است و می‌گوید: هر ساله اگر بارش آب خوب باشد، چاه آبِ کوه‌حیدر به جوشش در می‌آید و بسیاری از نیازهای روستا را برطرف می‌کند اما امسال با کمبود بارش‌ها، بیم آن داریم که تابستانی سخت و بی‌آب در پیش داشته باشیم که گذر از آن بسیار سخت است. برخی خانواده‌ها تعداد کمی دام هم دارند که برای سیراب کردن آنها نیز گرفتار مانده‌اند.

هزینه‌های انتقال آب بالاست

سد جگین درست در 30 کیلومتری جنوب شرق روستای حیدرآباد بشاگرد قرار دارد اما سطح منطقه حیدرآباد بالاتر از محل سد جگین است و رساندن آب به بالادست سد جگین و یا انتقال آب از رودخانه جگین به روستای حیدرآباد و مناطق پیرامونی آن و دیگر روستاها کار سخت و پرهزینه‌ای است که نیاز به ایستگاه‌های پمپاز، برق و البته لوله‌ دارد که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، خود را موظف به تامین آب روستائیان می دانیم اما تامین آب در برخی مناطق صعب العبور با سختی های بیشتری همراه است که به دلیل نبود منابع آبی، زمان آبرسانی را طولانی تر کرده است. علاوه بر این تمامی منابع تأمین آب در نزدیکی و مجاور این روستا بدلیل خشکسالی خشک شده‌اند.

 

امین قصمی افزود: این روستا در منطقه کوهستانی و پر از گردنه واقع شده که تردد روزانه ماشین های سنگین به روستا با دشواری زیاد و صرف زمان طولانی ممکن می شود. متأسفانه منابع تامین آب روستای کوه حیدر شامل یک سد آبخیزداری، یک حلقه چاهک در پایین دست سد و یک دهنه چشمه آب بازسازی شده در ۶ کیلومتری روستاست که به دلیل خشکسالی سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با افت 96 درصدی نسبت به میانگین سالهای گذشته همراه شده که تمامی این منابع خشک شده و روستا با کم آبی مواجه شده است.

 خشک شدن آب چاه روستای بلبل‌آباد و تأثیر آن بر آبرسانی

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، طی چند ماه اخیر آبرسانی به کوه حیدر را از طریق یک تانکر اختصاصیی از چاه روستای بلبل‌آباد انجام می‌دادیم که متأسفانه آب چاه روستای بلبل‌آباد بشدت افت کرده و اکنون تانکر آبرسانی از ایستگاه شماره 2 سد جگین آب را به حیدرآباد می‌برد.

هیچ منبع پایداری تا شعاع 10 کیلومتری روستا وجود ندارد

قصمی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا آب مورد نیاز این روستا را از هر منبع آب سطحی و یا زیرزمینی در شعاع 10 کیلومتری روستا به آن منتقل کنیم اما متأسفانه کاهش شدید نزولات جوی باعث شده که هیچ منبع آبی در شعاع پیرامونی این روستا وجود نداشته باشد.

 هزینه آبرسانی از خط جگین - سردشت به حیدرآباد چقدر است؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان می‌گوید: برای انتقال آب از این مسیر به اجرای 35 کیلومتر خط انتقال در منطقه صعب العبور و کوهستانی، یک ایستگاه پمپاژ با ارتفاع پمپاژ ۳۰۰ متر، احداث ۱۰ مخزن بین راهی و ذخیره به حجم مجموع ۱۵۰۰ مترمکعب هستیم که برآوردها بیش از 62 میلیارد تومان است.

 دولت بودجه بگذارد...

اهالی کوه حیدر انتظار دارند که برای بقایشان در زمین آبا و اجدادی، دولت اعتبار لازم برای اجرای این پروژه را تأمین کند و از سویی در تابستان امسال، برنامه ریزی دقیق‌تری برای اختصاص دو تانکر به منظور آبرسانی مستمر به این روستا صورت گیرد تا بتوان روزهای خشک تابستان امسال را در هرمزگان پشت سر گذارد. روزهایی که بی‌شک خشکسالی و گرفتاری بی‌آبی را محدود به کوه حیدر نخواهد کرد و هرمزگان تابستان امسال گرفتاری‌های زیادی در زمینه آب روستایی خواهد داشت.

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط