غول نفتی ایران با فناوری سبز دوباره متولد شد
در روز الحاق پایگاه شناوری کردستان به نیروی دریایی ارتش، مهندسان ایران با بازسازی سنگین نفتکش غولپیکر و تبدیل آن به ناوگان صادرات نفت خود، پیام قدرت فنی دریایی خود را به جهان ارسال کردند. این اقدام با استفاده از تعمیرات سبز، تضمین کننده فعالیت نفتکشها در تمامی بندرگاههای جهانی بدون محدودیتهای بینالمللی است.
به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، در آذرماه امسال دو ناو مهم به توان ارتش جمهوری اسلامی ایران افزوده شد. ناو کردستان که یک پایگاه مهم شناوری بشمار میرود و ناوشکن سهند که پس از بروز حادثه در سال گذشته، بار دیگر عملیاتی شد.
در جغرافیای دیگری از ایران اسلامی اما شگفتانه دیگری رقم خورد. غول ۲۴۸ متری در مجتمع کشتیسازی ایران با تعمیراتی اساسی کم نظیر راهی دریاها شد. همان مجتمعی که کردستان و سهند نیز از دامان آن به دریاها رهسپار شدند.
نفتکش بزرگ ایرانی در دستاوردی با اهمیت و راهبردی پس از اتمام موفقیتآمیز پروژه بازسازی و نوسازی کامل در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در قالب پروژهای با ارزش زیست محیطی بالا بار دیگر به ناوگان حملونقل دریایی کشور پیوست.
این شناور عظیم، که اکنون مجهز به سامانه پیشرفته تصفیه آب توازن (BWTS) مطابق با آخرین الزامات بینالمللی است، آماده است تا با حداکثر ظرفیت، ضمن رعایت کامل استانداردهای زیستمحیطی، جایگاه ایران را در تجارت جهانی انرژی تثبیت کند.
این اقدام، بخشی کلیدی از برنامه توسعه توان عملیاتی و ارتقای استاندارد زیستمحیطی نفتکشهای بزرگ کشور برای افزایش ظرفیت صادرات نفت خام و حضور قویتر در بازارهای بینالمللی است.
تغییرات زیستمحیطی روی یک غول دریایی
این نفتکش با ابعاد قابل توجه ۲۴۸ متر طول، ۴۳ متر عرض و ۱۹ متر ارتفاع، تحت عملیات بازسازی و تعمیرات اساسی قرار گرفت.
مهمترین بخش این نوسازی، تجهیز آن به سامانه تصفیه آب توازن (Ballast Water Treatment System) است.
این سامانه حیاتی، فعالیت نفتکش در کلیه بندرگاههای جهان را بدون هیچگونه محدودیت بینالمللی تضمین میکند و تعهد ایران به حفاظت از محیط زیست دریایی را نشان میدهد.
پیچیدگی علمی و فنی ماجرا
متخصصان ایزوایکو طیف وسیعی از اقدامات زیربنایی و فنی را در این پروژه به انجام رساندند.
تعویض و نوسازی کامل کلیه لولههای روی عرشه و داخل موتورخانه، همچنین تعویض ورقهای اصلی عرشه، C-Deck و Monkey Deck و دیوارههای داخل مخازن بانکر و بالاست از جمله این اقدامات فنی بود.
سندبلاست کامل و رنگآمیزی حرفهای بدنه، عرشه و اکومودیشن (بخش سکونت خدمه)، و رنگآمیزی مخازن بالاست هم از دیگر اقدامات صورت گرفته روی این غول دریایی بوده است.
اورهال کامل موتور اصلی و ژنراتورها، الکتروموتورها، پمپها و فنها؛ سرویس سوئیچ بردها و بریکرها؛ و اورهال ۴۰۰ عدد شیرآلات (ولوها) در سایزهای مختلف به همراه اورهال کامل سیستم رانش شامل شفت، پروانه و سیلها هم در ایزوایکو به انجام رسید.
نصب سیستم آب توازن در داخل
به گفته جعفری مدیرعامل ایزوایکو، نصب و راهاندازی سیستم تصفیه آب توازن در روی این نفتکش، شاهکار مهندسی ایرانی در حوزه صنایع دریایی بود.
اورهال کامل ماشینآلات روی عرشه (جرثقیلها و وینچها) و سرویس قایقهای نجات، بازسازی دکوراسیون داخلی اکومودیشن برای رفاه خدمه، مخازن کارگو دیماکینگ و تمیزکاری کامل مخازن حمل محموله نیز در این کشتی به انجام رسید.
نقش ملی ایزوایکو و صنعتی که به حمایت نیاز دارد.
ایزوایکو به عنوان بزرگترین مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران، بار دیگر توانمندی خود را در اجرای پروژههای سنگین و پیچیده در سطح جهانی اثبات کرد.
این مجتمع به دلیل در اختیار داشتن حوضهای خشک عظیم و زیرساختهای منحصربهفرد، تنها مرکز در کشور است که توانایی انجام تعمیرات اساسی و بازسازی نفتکشهای غولپیکر را دارد.
ضرورت حمایت از توان داخلی و توجه به کارگر ایرانی
این ظرفیت بیبدیل از خروج مقادیر قابل توجهی ارز برای تعمیرات در خارج از کشور جلوگیری میکند و در عین حال امکان ارائه خدمات تعمیراتی به شناورهای خارجی را فراهم میسازد که خود موجب ارزآوری برای کشور میشود.
بازگشت این شناور و انجام پروژههای مشابه، پیامی روشن از توانمندی فنی داخلی در حوزه صنایع دریایی را به جهان مخابره میکند و ایران را به سوی توسعه پایدار و حضوری قدرتمند در تجارت دریایی جهانی رهنمون میسازد اما در این میان توجه به صنعت کشتی سازی و پرهیز از نگاههای سیاسی به این صنعت، راهکار توسعه و رونق آن است.
این توانمندی در صورتی قابل ارتقا است که به توان داخلی اعتماد شود و سفارشات ساخت و تعمیرات داخلی شناورهای عمدتا متعلق به ناوگان ملی به این صنعت سپرده شود. سفارشاتی که تنها نیمی از آنها می تواند کشتی سازی ایران را به شکوهی بی سابقه در منطقه و جهان برساند.
گفتنی است در صنعت نفت و گاز، «تعمیرات سبز» به معنای استفاده از تکنولوژیهایی است که تأثیرات منفی این صنایع بر محیط زیست را کاهش دهند. مثلاً در بازسازی یا تعمیر نفتکشها، ممکن است از روشهایی استفاده شود که آلایندهها را کمتر تولید کند یا فرآیندهای بهینهتری برای حفظ منابع طبیعی به کار گرفته شوند.
نظرات