چرا آمبولانس دریایی هرمزگان معطل تحویل ماند؟
![چرا آمبولانس دریایی هرمزگان معطل تحویل ماند؟](http://cdn.negahjonoubirannews.ir/upload/News/12022/ImageAddress/w625_h0.png)
آمبولانس دریایی نگین سلامت هرمزگان ماهها است با وجود آماده بودن و دریافت همه تأییدیهها زمین گیر است و علت آن نیز مبالغ بالای مالیات و گمرکی بر شناوری است که می بایست هر چه سریعتر در خدمت درمان مردم قرار گیرد.
به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، آمبولانس نگین سلامت هرمزگان در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ساخته شده است و بیش از 6 ماه است که از دریاروی موفق آن می گذرد.
تأییدیه های فنی مرتبط با حوزه ایمنی و دریانوردی آن نیز توسط موسسه رده بندی داخلی انجام شده و این شناور به عنوان یکی از نیازمندی های مهم و جدی هرمزگان اما همچنان در ایزوایکو خاک می خورد.
علت آن نیز به گفته دکتر پژمان شاهرخی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، مبالغی است که گمرک و نیز امور مالیاتی در قالب عوارض گمرکی و مالیات در حدود 7 میلیارد تومان بر این پروژه بار کرده اند و عملا این شناور که می بایست هر چه سریعتر در خدمت مردم جزیره نشین هرمزگان باشد، معطل محدودیت های مرتبط با این بخش است.
تدبیر استاندار هرمزگان برای ترخیص سریعتر شناور نگین سلامت
پژمان شاهرخی با اشاره به پیگیری های همزمان ایزوایکو و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای پیوستن سریعتر این شناور به چرخه خدمت، خاطرنشان کرد: طی صحبت با استاندار هرمزگان و اطلاع دکتر آشوری استاندار هرمزگان از این موضوع، پیگیری های ویژه ای برای رفع مشکل عوارض گمرکی و مالیات این شناور صورت گرفت تا بتوانیم آن را سریعتر به ناوگان وارد کنیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تأکید کرد: استاندار هرمزگان به طور ویژه پیگیر حل مشکل مالیاتی و عوارض گمرکی این شناور است و بزودی این شناور در چرخه خدمت رسانی قرار خواهد گرفت.
شاهرخی همچنین گفت: در راستای تقویت ناوگان آمبولانس دریایی، این شناور و کادر درمان و نیروی فنی و ماهر آن تدارک دیده شده است تا این شناور بتواند به شکل مناسبی در خدمت انتقال موارد اورژانسی در سطح جزایر به سرزمین اصلی باشد.
تجربه موفق ایزوایکو در ساخت آمبولانس دریایی
اولین شناور آمبولانس دریایی تولید ایزوایکو با حضور معاون وزیر بهداشت در تیرماه 1403 به آب اندازی شد و پس از آن از سوی موسسه رتبه دهی ایمنی و کاربردی مورد بررسی و سنجش دقیق دریاروی قرار گرفت و توانست اعتبارنامه های لازم را بدست آورد.
این شناور، اولین شناور تولید داخلی آمبولانس دریایی تماماً آلومینیومی است که به شیوه کاتاماران از طراحی تا ساخت در ایزوایکو انجام شده تا بتواند در امواج نسبتا سنگین دریا نیز دریانوردی کند و تمام تدارکات لازم برای آی سی یو و ان آی سی یو و تخت نگهداری و رسیدگی همزمان به 4 بیمار و تجهیزات و ملزومات لازم را داراست تا بتواند بیمار بدحال را از هر کدام از جزایر خلیج فارس تحویل گرفته و در مرکز هرمزگان تحویل دهی کند.
معطل ماندن چنین شناورهایی که کاربری عمومی دارند، برای عوارض مالیاتی و عوارض گمرکی که عمدتا ناشی از قوانین نامناسب و یا نگاه سخت گیرانه در این حوزه است، کشور را از چنین خدمات و ظرفیتی محروم می سازد و بر مسؤولان امر واجب است تا دستگاههای با کاربری عمومی نظیر آمبولانس های دریایی را نیز در ردیف معافیت های مالیاتی و عوارض گمرکی قرار دهند.
اعمال سختگیرانه عوارض گمرکی بر برخی قطعات وارداتی شناورها نظیر موتورها و یا سختگیری مالیاتی بر صنعت کشتیسازی کشورمان شاید تنها یکی از دهها بندی باشد که به پای این صنعت مهم و راهبردی کشورمان بسته شده و در طول سالیان سال از رشد شایسته محروم مانده؛ بندهایی که گاه دهها سال بعد و با گریه میتوان نظیر خاطره گویی اخیر عبدالعلی زاده درباره سفارش ۸۰ کشتی به کره جنوبی از آنها شنید.
نظرات