1403/10/18-13:27

دست‌های پنهان در قاچاق سوخت از سواحل جنوبی

دست‌های پنهان در قاچاق سوخت از سواحل جنوبی

داستان قاچاق سوخت این روزها پر تکرار شده اما پلیس و دستگاه قضایی نیز بیکار ننشسته‌اند و از ابتدا تا انتهای زنجیره را سخت‌تر از هر زمانی زیرنظر گرفته‌اند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، هرمزگان آخرین پله برای رساندن سوخت های قاچاق شده از سراسر ایران به شناورهای غول پیکری است که در آبهای بین المللی منتظر می مانند تا محموله های بزرگ که در ساختاری شبکه ای جمع آوری شده اند به آنها برسد.

محموله هایی که گاه از مرکز و حتی شمال ایران از هرمزگان سر در آورده اند و در مناطق ساحلی هرمزگان در مشک های 100 هزار لیتری و 200 هزار لیتری تجمیع می شوند و با قایق به سمت مرکز دریا برده و طی چند ساعت با پمپ های قوی به مخازن لنج ها و یا شناورهای آهنی منتقل و آنها راهی آبهای بین المللی برای معامله سوخت های قاچاق شده می شوند.

سوختی که هر لیتر آن در داخل با قیمت 350 تومان عرضه می شود، در آبهای بین المللی تا 50 هزار تومان و بیشتر به فروش می رسد. 

اختلاف قیمت گاه تا 150 برابری این محصول با بازارهای خارجی آن، چنان شیرین است که قاچاقچیان را سرمست ساخته و دست به هر کاری برای ماندن در این تجارت عجیب و غریب می زنند.

کشف 100 میلیون لیتر سوخت قاچاق

در آبان ماه امسال بود که مجتبی قهرمانی رییس کل دادگستری هرمزگان گفت که میزان قاچاق سوخت کشف شده از ابتدای سال به 100 میلیون لیتر رسیده است.

 

وی با بیان اینکه قاچاق سوخت هرگز معیشت مردم نیست، بلکه نوعی رانت، فساد و سو استفاده و تاراج اموال عمومی توسط عده محدودی است که آسیب‌ها و مخاطرات آن به عموم مردم وارد می‌شود، گفت: روزانه میلیاردها تومان از سرمایه‌های ملی با قاچاق سوخت هدر می‌رود و این جرم به کاری گروهی و سازمان یافته تبدیل شده است.

مقابله با قاچاقچیان؛ از جایگاههای سوخت تا روی دریا

گردش مالی بالای قاچاق سوخت و درآمد هنگفت روزانه تا 100 میلیارد تومان قاچاقچیان سوخت، سبب شده آنها زنجیره قاچاق سوخت را از پمپ بنزین ها تا شناورهای بزرگ در آبهای بین المللی ساماندهی کنند و پلیس نیز برای مهار این وضعیت مجبور باشد تا این شبکه را از ابتدا تا انتهای زنجیره با دقت زیر نظر گرفته و برای اجزای مختلف آن برنامه ریزی کاربردی انجام دهد تا جنبه پیشگیرانه اقدامات پلیس نیز در کنار برخورد سلبی، حفظ شود.

از بستن جاده های اختصاصی قاچاقچیان سوخت در دل کوهها برای دور زدن ایست و بازرسی ها گرفته تا شناسایی محل های دوخت و ساخت مشک های ماری، از زیر نظر گرفتن جایگاهها در توزیع سوخت گرفته تا مبارزه علنی با خودروهای شوتی و نیز رصد فرآیند انتقال سوخت از پالایشگاهها تا جایگاهها تنها گوشه ای از اقدامات پلیس در این زمینه بوده است.

پلیس هرمزگان از ابتدای سال بیش از ۱۰ عملیات بزرگ در تخریب باراندازهای قاچاق سوخت در بندرعباس، میناب و قشم اجرا کرده است.

همه پای کار آمده اند؛ از رییس جمهور تا رییس مجلس

ماجرای قاچاق سوخت به اندازه ای بالا گرفته و آثار مخرب آن در اقتصاد کشور چنان نمود یافته که رییس جمهور و رییس مجلس و رییس قوه قضاییه در هفته های اخیر هر کدام جداگانه به بیان ضرورت مبارزه هرچه منسجم تر با این پدیده شوم پرداخته اند.

البته این تبعات اقتصادی ماجرا است که ابتدا رخ نشان داده اما ابعاد فرهنگی و اجتماعی پدیده قاچاق سوخت به تدریج جلوه های هولناک تری از خود به ما نمایان خواهد کرد.

نا امن ساختن جاده ها توسط کاروان خودروهای شوتی قاچاق سوخت یکی از آنها است. صدها خانواده تاکنون در تصادف با این خودروها جان باخته و یا بشدت مصدوم شده اند.

تغییر فرهنگ و عرف جامعه و سوق دادن فکر و روحیه ای خاص به عمق اجتماع تا تأثیر بر آموزش و شیوه های کسب رزق حلال و حتی رخنه پول های حاصل از قاچاق به سیاست از جمله آثار مخرب قاچاق سوخت است که کم و بیش اثرات آن را در جوامع پیرامونی مناطق آلوده به قاچاق سوخت می توان دید.

گردش مالی قاچاق سوخت چقدر است؟

رییس جمهور می گوید روزی 20 تا 30 میلیون لیتر سوخت، گم می شود که اگر آمار رییس جمهور را در نظر بگیریم، این میزان به سالانه چند ده هزار میلیارد تومان بالغ می شود. 

در میدان مبارزه با قاچاق سوخت نیز آمارها حاکی است که گردش مالی قاچاق سوخت در هرمزگان بنا به گفته اکبدب دادستان مرکز هرمزگان در مقطعی به روزانه تا ۹۰ و ۱۰۰ میلیارد تومان بالغ می شده است. 

مجتبی قهرمانی رییس کل دادگستری هرمزگان هم می گوید: در یک طرح نظارتی 6 ماهه در این استان 78 میلیون لیتر سوخت از جایگاهها صرفه جویی شد که ارزشی معادل 1900 میلیارد تومان دارد.

به گفته قهرمانی، فقط در یک سال اخیر بیش از 5 هزار پرونده مرتبط با قاچاق سوخت در هرمزگان به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان در تعزیزات حکومتی صادر شده و در ۲۰ ماه اخیر یک هزار و ۱۴۰ فروند شناور توسط نیروهای مرزبانی استان توقیف شده و حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان سوخت نیز شناسایی و توقیف شده‌اند. پلیس در ضربه به بنیان های مالی قاچاقچیان سوخت نیز دهها واحد مسکونی و صدها کیلو طلا و جواهر کشف کرده است.

راهکارهای جدیدی در راه است

دادگستری هرمزگان با هماهنگی شورای تأمین این استان در هفته های اخیر عملیات های جدید و تدابیر هرچه قدرتمندانه تری را به کار گرفته است.

از رصد دقیق راداری سواحل شرقی استان هرمزگان برای کاستن از مشتریان قاچاقچیان فعال در خشکی گرفته تا گشت زنی مستمر دریایی شناورهای دریابانی برای رصد شناورهای قاچاقچیان و مقابله با انتقال مشکی سوخت در بسته های پلاستیکی و پارچه ای به عمق دریا از جمله این اقدامات است.

اعلام جرم دادستان علیه پالایشگاه های دولتی و خصوصی

سوی دیگر مبارزه با قاچاق سوخت، نظارت بر فعالیت پالایشگاهها و شبکه انتقال سوخت است. کاری که دادگستری هرمزگان به تازگی وارد فاز جدیدی از آن شده است.

مجتبی قهرمانی ربیس کل دادگستری هرمزگان دیروز و پس از بازدید از پالایشگاه های غرب شهر بندرعباس اعلام کرد: در بازدیدها مشاهده شد با سرقت از خطوط لوله یا در بخش هایی که به کشتی ها منتقل می شود تخلفات گسترده‌ای انجام می شود.

به گفته وی، متأسفانه استفاده از روش های سنتی و عدم جایگزینی آن ها با فناوری های نوین، زمینه فساد و انحراف را فراهم کرده است. 

دستگاه قضایی مجدد به موضوع لزوم نصب دستگاه های اندازه گیری یا میتر در پالایشگاه ها با هدف جلوگیری از سرقت و قاچاق فرآورده‌های نفتی از مبدأ ورود کرده و دادستان مرکز استان هم علیه پالایشگاه های دولتی و بخش خصوصی و هم مسوولان دولتی که از این موضوع تخلف کرده اند، پرونده کیفری تشکیل خواهد داد.

منبع: فارس

 

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط