1403/08/22-13:42

تعمیر دکل‌های حفاری در داخل؛ شگفتانه‌ای از علم و تجربه

تعمیر دکل‌های حفاری در داخل؛ شگفتانه‌ای از علم و تجربه

تعمیر دکل‌های حفاری شاید یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای تعمیراتی فراساحل باشد که با دانش بومی و تجربه گرانسنگ مهندسان و کارگران ایرانی در داخل انجام و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، دکل‌های حفاری دریایی (یا سکوهای حفاری) ساختارهایی هستند که برای استخراج نفت و گاز طبیعی از زیر بستر دریا طراحی شده‌اند. 

این دکل‌ها از تجهیزات حفاری و تولید، خطوط لوله، تجهیزات ذخیره‌سازی، و گاهی امکانات زیستی برای کارکنان تشکیل شده‌اند.

دکل‌های حفاری دریایی در مکان‌هایی که مخازن نفت و گاز در زیر آب قرار دارند، به‌کار می‌روند تا بتوانند با انجام فرآیند پیچیده حفاری در زیر آب، امکان برداشت نفت و یا گاز را از اعماق آب‌های خلیج فارس که گاه میادین مشترک نفتی نیز هستند، را فراهم آورد.

تعمیرات اساسی دکل‌های حفاری در ایران

عملیات تعمیرات دکل‌های حفاری دریایی که هدف اصلی‌شان استخراج منابع نفت و گاز زیر دریاست، نیاز به فناوری و تجهیزات پیچیده‌ای دارد تا بتوانند فشارهای زیاد و شرایط سخت محیطی را تحمل کنند. 

هزینه‌های عملیاتی دکل‌های دریایی بسیار بالاست و با چالش‌هایی مانند خوردگی تجهیزات به‌دلیل آب شور، خطر نشت نفت به محیط زیست، و حفظ ایمنی کارکنان مواجه هستند.

هر چه دانش حفاری در زیر آب و اعماق دریاها پیچیده است، تعمیرات این سازه‌ها پیچیدگی بیشتری دارد و برای تعمیرات آنها به دانش و تجربه بالایی نیاز است.

بندرعباس، جایی برای اثبات اراده

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران واقع در ۳۵ کیلومتری غرب شهر بندرعباس محلی برای تعمیرات و ساخت این غول پیکرهاست.

دکل حفاری سحر ۱ متعلق به کشورمان که کار تعمیر آن در این مجتمع در حال انجام است یکی از بزرگ‌ترین دکل‌های حفاری ایران و منطقه است که برای تعمیراتی اساسی و رفع چند ایراد مهم به ایزوایکو مراجعه کرده است.

در سخت ترین روزهای گرم تابستان ۱۴۰۳ کارگران و مهندسان ایزوایکو با تلاشی شبانه روزی کار تعمیر این دکل‌ حفاری را به پیش برده‌اند و حالا این دکل‌ها مهیای بازگشت به ماموریت خود در پارس جنوبی در آب‌های خلیج فارس است.

به گفته علی عزیزی مدیر گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ ایزوایکو، تعویض دهها قطعه کلیدی در بخش‌های عملیاتی، اسکراپ و رنگ آمیزی مجدد، تعویض بخش‌های خدماتی و رفاهی این دکل‌ و نیز ساخت یکی از پایه‌های شکسته شده این دکل‌ که در کف دریا وزن این دکل‌ را متحمل می‌شود از جمله اقدامات تعمیراتی انجام گرفته روی آن است که حالا شاهد اتمام آن هستیم.

انتظار حمایت بیشتری از صنایع دریایی وجود دارد

مهران پوردهقان کارشناس مسائل بندری و دریایی به خبرنگار فارس می‌گوید: صنایع دریایی و فراساحل کشورمان توانایی‌های بسیار خوبی در زمینه ساخت و تعمیر انواع شناورهای دریایی را دارند و لذا جایز نیست که مسئولان شرکت‌های مهم ملی سفارشات ساخت و یا تعمیر را به خارج از کشور بدهند.

وی افزود: دستگاههای نظارتی می بایست به شکل دقیقی علل این سفارشات به خارج از کشور را بررسی کنند. چرا وقتی در ایران امکان تعمیرات انواع شناورها با استاندارد جهانی وجود دارد اما اکنون ۵ شناور بزرگ ایران در درای‌داک‌های چین در حال تعمیر هستند و دست کم ۲۰ میلیون دلار ارز برای تعمیر آنها باید از کشور خارج شود و بعد کارگر و مهندس ایرانی در ایران بیکار بماند؟!

دیوان سالاری قادر به حل مشکلات حوزه دریاپایه نیست

محمد مهدی سالاری رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور مهم ترین مانع بر سر راه توسعه اقتصاد دریامحور را تفکر بسیار افراطی دولتی حاکم بر این حوزه بر می شمارد و می‌گوید: تفکرات دولتی و دیوان سالاری قادر به حل مشکلات ما در حوزه دریاپایه نیست.

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط