1403/07/06-11:21

آتش در بازار قدیم قشم درس عبرت‌مان شود!

آتش در بازار قدیم قشم درس عبرت‌مان شود!

آتش سوزی بازار سنتی قشم و طولانی شدن زمان اطفای یک آتش معمولی درس عبرتی است که باید در هرمزگان و سراسر کشور به آن فکر کرد و برای آن چاره اندیشید.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، بروز آتش سوزی در بازار سنتی قشم در 4 مهرماه که مهار و اطفای آن بیش از 15 ساعت به طول انجامید، زنگ خطری برای بروز آتش در بافت های فرسوده و بازارهای تو در توی سنتی است که امکان تردد خودروهای آتش نشانی و ایمنی در آنها وجود ندارد و با هر بار حادثه، انبوهی از سرمایه و ثروت دهها بازاری دود می شود و جان آنان نیز در خطر قرار می گیرد.

این حادثه 17 نفر و از جمله 5 آتش نشان در‌ آن مجروح شدند، از یک کولر و احتمالا از یک مغازه کوچک در بازار آغاز می شود اما بدلیل وجود مواد اشتعال زا در مغازه ها و سرایت آتش از مغازه ای به مغازه دیگر، ادامه می یابد و چون بازار سنتی قشم بافت متراکم و کم عرضی دارد، لذا آتش نشانان امکان ورود سریع و مهار فوری آتش را نمی یابند.

شرایط سخت مهار آتش سوزی در بازار قدیم قشم به حدی  بود که با دستور قضایی لودرها با تخریب چند فروشگاه درحاشیه ورودی پاساژ محل آتشسوزی، امکان ورود آسان تر آتش نشان ها را فراهم کردند.

خطر آتش سوزی نه تنها بازارهای سنتی و متراکم و کم عرض بلکه بافت های متراکم و پرخطر و فرسوده هر جای دیگری از هرمزگان بخصوص بندرعباس را نیز تهدید می کند.

بازارهای سنتی و محلات قدیمی  با  اشکالات موجود که شامل معابر تنگ و باریک، سیم کشی های فرسوده برق و تأسیسات غیراستاندارد قدیمی و ساختمان هایی که برخی حتی عمری بیش از 50 سال دارند، در حوداثی مثل آتش سوزی به عنوان چاشنی محرک آتش عمل نموده و هم مسبب آن و هم تشدیدکننده دامنه آتش سوزی خواهند شد.

به عنوان مثال در صورت بروز حادثه در بازار سنتی مرکز استان یعنی بندرعباس به دلیل تنگ بودن معابر اطفای حریق به یقین  به کندی صورت می گیرد.

طبق شواهد میدانی در بیشتر بافت فرسوده و بازارهای سنتی عمده مردم کپسول آتش نشانی در اختیار ندارند و بسیاری از بازاریان هم آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی ندیده اند.

از هم اکنون بر مسؤولان شهری واجب و لازم است که آموزش کسبه به هنگام بروز آتش و بحران را جدی بگیرند و تجربه نشان داده که یک ساعت آموزش می تواند به اندازه دهها ساعت گرفتاری در زمان بحران، موثر و کارآمد عمل کند.

مسؤولان شهری با برگزاری دوره هایی حتی بسیار کوتاه در مرکز بازارها و مجتمع‌ها، راه درست و صحیح مهار آتش را به کسبه بیاموزند و با استفاده از ظرفیت خودشان، بازارها را به کپسول و شیلنگ‌های آتش نشانی مجهز کنند تا در زمان بحران، نگهبانان و کسبه خودشان بتوانند برای مهار آتش فورا اقدام کنند.

مرگ و حادثه مال همسایه نیست. هر لحظه ممکن است خودمان نیز گرفتار حادثه شویم.

یادداشت: مهدی خسروی

نظرات

captcha

اخبار مرتبط