1403/05/21-16:23

جفای صنایع و واحدهای بزرگ اقتصادی در حق مردم قشم

جفای صنایع و واحدهای بزرگ اقتصادی در حق مردم قشم

یکی از مهمترین مسوولیت‌های صنایع در قبال بهره‌برداری از منابع اقتصادی یک منطقه ، ورود در حوزه اجتماعی و کمک به بهبود شاخصهای این بخش‌ می‌باشد که متاسفانه این حق از قشموندان دریغ شده و بهره‌برداران در این خطه چندان پایبندی به این اصل ندارند.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، مسئولیت اجتماعی وظیفه و به تعبیری حقی است که بومیان منطقه بر گردن صنایع دارند و آنها موظف هستند در مقابل حضور خود و به زحمت انداختن مردم، بسترهای رفاهی، آموزشی و ورزشی را برای مردم محلی و حتی کارکنان آن مجموعه ها فراهم کنند اما تاکنون بجز حرف و انجام یک سری کارهای نمادین و ساخت و ساز محدود که بیشتر شبیه به کارهای خیرخواهانه تا مسئولیت اجتماعی است، کار خاص دیگری از سوی صنایع و واحدهای اقتصادی بزرگ قشم که زحمت حضور خود را برای مردم جبران کنند، انجام نشده است.

به گفته مسوولان و فعالان اجتماعی در قشم، بهره‌برداران اقتصادی در شهرستان قشم با وجود نیاز بسیار مردم این منطقه برای ورود صنایع به منظور کمک به حوزه آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، ورزش ، راهسازی و دیگر بخشها، سعی در عمل به مسوولیت‌های اجتماعی خود در خارج از این منطقه دارند؛ به عبارتی دیگر درآمدزایی از قشم اما خرج‌کرد در خارج از قشم.

مگر نه اینکه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؛ پس چرا صنایع فعال در شهرستان قشم اعتقادی بر این موضوع ندارند و به راحتی هر چه تمامتر در خارج از این شهرستان سعی در عمل به مسوولیت‌های اجتماعی دارند.

البته ناگفته نماند که این صنایع برای خالی نبودن عریضه ، گاهی کمک به احداث یک مدرسه روستایی و یا یک زمین ورزشی کوچک و یا یک خانه بهداشت کرده‌اند که مبادا حرف و حدیثی پشت سر آنها باشد؛ اما به قول احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در ‌مجلس شورای اسلامی ، با حجم بالای درآمدی این صنایع، مگر می‌شود که فقط در حد اندک در عمل به مسوولیتهای اجتماعی ورود کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم: برخی صنایع مسئولیت‌های اجتماعی را خارج از جزیره انجام می‌دهند

البته انتقاد از عملکرد صنایع در فرار از مسوولیت‌های اجتماعی در شهرستان قشم، تنها از سوی نماینده مجلس عنوان نشده، بلکه عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز چندی پیش با اشاره به مشکلات بسیار این شهرستان در حوزه آموزش و پرورش، اعلام کرد: صنایع فعال در این شهرستان، در جایی خارج از قشم اقدام به هزینه و عمل به مسوولیت‌های اجتماعی می‌کنند که این جفایی بزرگ در حق مردم نجیب و محروم این خطه است.

محمد محمدحسینی فرماندار شهرستان قشم نیز با انتقاد از عملکرد ضعیف صنایع فعال در قشم در عمل به مسوولیت‌های اجتماعی، گفت: قدم‌های برداشته شده در راستای مسئولیت های اجتماعی از سوی شرکت‌های صنعتی مستقر در این منطقه  نسبت به ظرفیت‌ها و توانمندی بزرگ صنایع و در مقابل مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده بسیار ناچیز است و باید گام‌های بزرگتری برای رفاه حال میزبانان محلی برداشته شود.

بیکاری، تبعیض، فقر، فاصله طبقاتی، آلودگی محیط زیست، بی‌توجهی به نیازهای ساکنان و کارکنان، ظهور آسیب‌های اجتماعی، تنوع فرهنگی، مهاجرت و ناکافی بودن امکانات شهری از مهمترین مشکلاتی است که مردم قشم با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند و شواهد نشان می‌دهد تاکنون صاحبان صنایع بزرگ در قشم در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی آنطور که باید و شاید گام‌های موثری در مناطق پیرامونی خود برنداشته‌اند.

به اعتقاد نگارنده در زمان حاضر مجموعه اقداماتی که صنایع به عنوان مسئولیت اجتماعی در منطقه در حال انجام آنها هستند بخش کمی از آن وظیفه ای است که نسبت به منطقه و مردم دارند و باید نسبت به انجام وظایف خود در مقابل مردم متعهد تر و مسئولانه تر اقدام کنند.

نمایندگان صنایع قشم را پاسخگو کنند

به نظر می‌رسد در شرایطی که شهرستان قشم با مشکلات و کمبودهای بسیاری مواجه است و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به ورود جدی‌تر صنایع در عمل به مسوولیتهای اجتماعی دارد، باید دستگاه‌های نظارتی و قضایی ورود کنند و نمایندگان مجلس نیز با جدیت هر چه تمامتر این صنایع را در خصوص عملکرد ضعیف در این بخش پاسخگو نمایند تا بیش از این در حق مردم این منطقه جفا نشود.

 

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط