1403/04/20-17:56

آثار مخرب قاچاق سوخت در آینده هرمزگان

آثار مخرب قاچاق سوخت در آینده هرمزگان

تبعات قاچاق سوخت در هرمزگان محدود به معضلات اقتصادی نیست و دیگر حوزه ها را نیز به تدریج در بر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی نگاه جنوب ایران نیوز، فهیمه شمسی خبرنگار این پایگاه خبری در یادداشتی آورده:

قاچاق سوخت در هرمزگان به معضلی تبدیل شده که از مردم گرفته تا مسؤولان همه از گسترش آن ابراز نگرانی می کنند اما عملا به جز دادگستری و نیروی انتظامی اقدامی از سوی دستگاههای دیگر که می توانند با تدابیری برای این حوزه از عمیق شدن مشکلات جلوگیری کنند، دیده نمی شود.

قاچاق در هرمزگان و گسترش آن تا آن جا پیش رفته که جاده های هرمزگان مملو از خودروهای سوخت کشی است که امنیت و آرامش جاده ها و تردد ایمن مردم در جاده ها را به خطر انداخته و سالانه دهها تن در اثر تصادف به این خودروها که بی مهابا و به سان بمبی متحرک در جاده ها می تازند، جان خود را از دست می دهند.

آثار و عواقب گسترش قاچاق سوخت در استان هرمزگان تا آن جا پیش رفته است که به گفته فرمانده انتظامی هرمزگان، حتی حوزه علم و دانش را هم در استان تحت الشعاع خود قرار داده است. برخی معلمان مدارس در هرمزگان می گویند که دانش آموزان دیگر علاقه ای به درس ندارند و آینده خودشان را در درآمد حاصل از قاچاق سوخت می بینند.

این معضل قاچاق سوخت به دیگر حوزه ها نیز سوق یافته به طوری که درآمدهای بی حساب و کتاب حاصل از قاچاق سوخت که روزانه به گفته رییس کل دادگستری هرمزگان به 40 تا 50 میلیارد تومان می رسد در حوزه های مسکن، خودرو، طلا و جواهر و ... نیز رسوب کرده و معیارهای اجتماعی را در این بخش تغییر داده است.

این درآمد هنگفت که حاصل اختلاف فاحش قیمت سوخت در دو سوی مرز است، سبب ایجاد الگوهای نامناسبی از درآمدزایی در اجتماع شده و بسیاری خانواده ها با مشاهده وضعیت مطلوب مالی افراد فعال در قاچاق سوخت بجای حرکت بر مدار درستی و سلامت در درآمدزایی و کسب مال مشروع، رو به فعالیت در این حوزه می آورند.

از دیگر عواقب گسترش قاچاق سوخت می توان به معضلات زیست محیطی آن نیز اشاره کرد. قاچاقچیان در زمان انتقال مشک های بزرگ قاچاق سوخت به کشتی های بزرگ در دریا با مشاهده مأموران بلافاصله این مشک را پاره کرده و یا آتش می زنند. این کار سبب ورود حجم زیادی از گازوییل و بنزین به دریا می شوند و اکوسیستم خلیج فارس و دریای عمان را دچار آلودگی می کنند.

دیگر تبعات قاچاق سوخت که کمتر مورد توجه قرار می گیرد راه یافتن این پول های بادآورده به سیاست است که می تواند در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های در آینده نیز عواقبی به جای گذارد که دیگر مهار آن را سخت و یا ناممکن سازد.

ماحصل تمامی این آسیب ها را می توان در عدم تمایل عمومی به سمت کار و تلاش برای کسب روزی عنوان کرد که شاید مخرب ترین تأثیر آن باشد. در چینن فضایی عناصر جامعه به سمت کسب پول های فراوان رو از عملی مخرب و پرخطر اما کوتاه مدت دل می بندند و در شبکه قاچاق سوخت به عنوان یکی از عناصر قرار می گیرند و بدین ترتیب آینده اجتماع تحت الشعاع این عمل بزهکارانه قرار می گیرد.

هدررفت سوخت از شبکه ای که برای عموم جامعه در نظر گرفته شده و ایجاد نارضایتی از اقدامات محدود کنترلی نیز در مسیر مبارزه با قاچاق سوخت می تواند به افزایش نارضایتی عمومی منجر شود.

مهار قاچاق سوخت و پایان دادن به این وضعیت بغرنج نیاز به انجام فعالیت های مطالعاتی و همفکری اجزای مختلفی دارد که پژوهشگاههای دولتی و دانشگاهی 

 

#قاچاق #بندرعباس #اقتصاد

 
 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط