1403/03/25-15:41

ضرورت چاره اندیشی برای پرداخت طلب پالایشگاههای هرمزگان

ضرورت چاره اندیشی برای پرداخت طلب پالایشگاههای هرمزگان

پالایشگاههای استان هرمزگان از جمله مهم ترین پالایشگاههای کشور بشمار می روند که سهمی بیش از 60 درصدی در تأمین سبد سوخت کشور دارند. این دو پالایشگاه اکنون با طلب بالایی از دولت مواجهند که عدم پرداخت آن سبب بروز مشکلاتی برای آنها شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی نگاه جنوب ایران نیوز، فهیمه شمسی خبرنگار این پایگاه خبری در یاداداشتی آورده: 

 

دو پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و بندرعباس در استان هرمزگان واقع هستند

 

این دو پالایشگاه در جمله بزرگ ترین پالایشگاههای ایران بشمار می روند و سهم آنها در تأمین کل سوخت کشور مجموعا بیش از 60 درصد است.

 

اولویت تولید محصول در این دو پالایشگاه با تولید بنزین و گازوییل است و شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی تاکنون بارها اعلام کرده است که نقش این دو پالایشگاه در سبد سوخت کشور بسیار مهم و استراتژیک بشمار می رود به طوری که آنها در مجموع سهمی بیش از 60 درصدی در تأمین سبد سوخت کشور یعنی بنزین و گازوییل دارند.

 

بنابر قانون، این دو پالایشگاه و تمامی پالایشگاههای کشور، محصولات کلیدی خود را که بیش از 95 درصد تولید آنها است بدون هیچ کم و کاستی و به طور دقیق و تنظیم شده ای در اختیار شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی کشور قرار می دهند و حتی خودشان برای تأمین نیاز تردد خودروها و تجهیزات خود در محیط پالایشگاه نیز حق استفاده از محصول تولیدی خود را خارج از شبکه ندارند و باید با مراجعه به جایگاه های سوخت اقدام به تهیه بنزین و یا گازوییل کنند.

 

به گفته احمد هاشمی مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس این پالایشگاه حدود 42 همت و به گفته جعفرپور مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، این پالایشگاه نیز حدود 100 همت طلب بابت تحویل سوخت با کسر رقم دریافتی در ازای نفت و میعانات گازی از دولت طلب دارند و باید این طلب به آنها پرداخت شود تا آنان بتوانند امور جاری خود و نیز طرح های توسعه ای و نگهداری و بازآماد پالایشگاه را به خوبی پیگیری کرده و حتی در اندیشه اجرای طرح های مهم توسعه ای نیز باشند.

 

پالایشگاه بندرعباس در فرآیند توسعه طرح های مهم خود از جمله کک سازی قرار دارد و در صورت تأمین اعتبار لازم برای اجرای این پروژه مهم و کلیدی قادر خواهد بود تا رقبای منطقه ای خود را پشت سر گذاشته و بازار جهانی را با محصول کک اسفنجی خود اشباع کند و لذا کندی در اجرای این طرح توسعه ای می تواند سبب عقب افتادن این پالایشگاه در رقابت منطقه ای شود.

 

پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز به عنوان یکی از پالایشگاههای مهم و راهبردی کشورمان در حال حاضر به تنهایی بیش از 45 درصد سبد سوختی کشور را تأمین می کند و خوراک آن نیز میعانات گازی است که عسلویه دریافت می کند و اگر منابع مالی مناسبی در اختیار این شرکت از محل درآمدهای خود قرار گیرد، این پالایشگاه نیز می تواند طرح های توسعه ای خود را پیگیری کرده وحتی بخش تولید آمونیاک این پالایشگاه که محصولی فرعی در فرآیند تولید محصول است را سریعتر به بهره برداری برساند.

 

توسعه پالایشگاههای کشور در گروی پرداخت طلب این پالایشگاهها از دولت است و اگر چه دولت در این پالایشگاهها دارای سهام غیرمستقیم است اما ضروری است تا در زمینه پرداخت این بدهی ها از سوی دولت به این پالایشگاهها اقدام شود تا شاهد مشکلاتی نظیر عدم وجود نقدینگی کافی در پالایشگاه بندرعباس که موجب تعویق پرداخت سهم سهام عدالت در این پالایشگاه به سهامداران عدالت شد، نباشیم.

پالایشگاهها البته در نامه نگاری های مختلفی تاکنون از دولت خواسته اند تا نسبت به تهاتر این بدهی ها با مالیات، حق بیمه تأمین اجتماعی و مالیات ارزش افزوده و ... شده اند اما عملا دولت فشار به این پالایشگاهها را با رد این درخواست ها بیشتر کرده و ضروری است تا در دولت جدید راهکاری اصولی برای حل این مشکلات سنجیده شود.

حفظ تولید در پالایشگاهها به دو عامل مهم نیروی انسانی توانمند و بازآماد مستمر بخش های پالایشگاهی با اورهال های به موقع و با دقت نیاز است تا فرآیند تولید در آنها با کیفیت و میزان فعلی ادامه یابد.

 

#پالایشگاه #بدهی_دولت #بندرعباس #هرمزگان

<div id="div_eRasanehTrustseal_85038"></div>

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>

 

<script>eRasaneh_Trustseal(85038, true);</script>

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط