1403/05/18-23:51

بررسی دستاوردهای علمی درمان سرطان معده در بندرعباس

بررسی دستاوردهای علمی درمان سرطان معده در بندرعباس

با حضور جمعی از متخصصان انکولوژیست، رادیوتراپیست، فوق تخصص گوارش ، جراحان و پاتولوژیست ها، جلسه تومور بورد کنسر معده و روش‌های مرحله بندی بیماری سرطان در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، مجتمع آموزشی درمانی پژوهشی پیامبر اعظم (ص) هرمزگان میزبان برگزاری جلسه تومور بورد کنسر معده و روش‌های مرحله بندی بیماری سرطان بود.

در این جلسه در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان با توجه به علم روز دنیا بحث و تبادل‌نظر شد و راه‌کارهای آن موردبررسی قرار گرفت.

 در تومور بورد مجتمع آموزشی درمانی پژوهشی پیامبر اعظم (ص)با انتخاب یک موضوع تخصصی حوزه سرطان از کارشناس آن حوزه دعوت‌شد تا ضمن معرفی مباحث مربوطه، راهکارهای تشخیصی و درمانی مناسب بحث و بررسی شود.

این تومور بورد در مورد بیمارخانم ٦٧ ساله باشکایت از عدم تحمل خوراکی و دیسفاژی از حدود یک ماه پیش از پذیرش بود که دیسفاژی نسبت به جامدات بود و سیر پیشرونده داشت.بیمار همچنین از درد بعد از غذا خوردن درناحیه IUQ شکایت داشت.

بیمار استفراغ های مکررغیر جهنده بعد از خوردن غذا را نیز ذکر کرده که غیر خونی و غیر صفراوی وحاوی موادغذایی بود که اخیرا تشدید یافته است.

همچنین در تاریخچه بیمار گزارش از کاهش وزن قابل توجه ( حدود ٧ درصد طی ٦ ماه) وجود داشت، بیمار بدنبال علائم یاد شده به فوق تخصص گوارش مراجعه و کاندید عمل جراحی شد.

دکتر تجلی فوق تخصص عروق مجتمع بیمار را تحت عمل جراحی گاسترکتومی ودیستال ازوفاژکتومی (برداشتن معده وقسمت انتهایی مری) وجایگزینی آن با روده باریک قرارداد وبیمار بعداز ٥ روز باحال عمومی خوب مرخص شد.

دکتر رمضانیان نیک فوق تخصص نیز در این خصوص گفت: روش‌های مولکولی جهت تشخیص بیماری سرطان یکی از مباحث روز دنیا می‌باشد که می‌تواند در مباحث سرطان بسیار کاربرد ویژه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه جهش‌های ژنی یکی از عوامل بروز سرطان است، افزود: بررسی مکانیسم عملکرد روش‌های مرسوم که بر پایه مولکول‌هایی که در بیماری سرطان تغییر پیدا می‌کنند از سرفصل‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.

این جلسه علمی با استقبال متخصصان انکولوژیست، پاتولوژی و رادیولوژی همراه بود، ابعاد مختلف درمان این بیماری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 این تومور بورد دارای امتیاز بازآموزی برای فوق تخصصین رشته های گوارش خون و سرطان و متخصصان رشته های جراحی عمومی، رادیولوژی، آسیب شناسی و داخلی بود.

 

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط