1403/03/14-21:24

جزییات افتتاح 7 پروژه مهم بندری و دریایی در هرمزگان

جزییات افتتاح 7 پروژه مهم بندری و دریایی در هرمزگان

سازمان بنادر و دریانوردی در 13 خردادماه اقدام به افتتاح 7 پروژه مهم بندری و دریایی کرد که جزییات کمتری از آن منتشر شده بود.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، روز یکشنبه با دستور ویدئوکنفرانسی «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی و «علی‌اکبر صفایی» مدیرعامل و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی 7 پروژه مهم بندری و دریایی در هرمزگان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مراسم بهره‌برداری از هفت طرح‌، به اقدامات انجام شده در بندر بوموسی اشاره کرد و گفت: این بندر چندمنظوره با هدف ارتقای شاخص‌های بنادر محلی و تقویت زیرساخت‌های مردمی حوزه اقتصادی با هزینه ۱۳ هزار میلیارد ریال احداث شده است.

 این بندر دارای ۱۱ هکتار مساحت پسکرانه، ۱۵ هکتار حوضچه و ۶ پست اسکله با قابلیت پهلوگیری شناورهای حمل کالای عمومی به ظرفیت ۲هزار تن و با عمق آبخور تقریبی ۶,۵ مترنسبت به تراز CD شامل کاربری تجاری، مسافری و شیلاتی است.

عباس نژاد با اشاره به آغاز اجرای طرح‌های بخش دریایی بندر بوموسی از سال ۱۳۹۸ با تامین اعتبار از محل اعتبارات دفتر رهبرمعظم انقلاب، گفت: بندر بوموسی به عنوان یک طرح پیشران در حوزه اقتصادی است که قابلیت پشتیبانی حمل بار و مسافر دارد و می‌‎تواند در آینده مبدا صادرات محموله‌های شیلاتی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اقدامات انجام شده برای بهره‌برداری از این بندر در دولت سیزدهم به احداث ساختمان مرجع دریایی، احداث ترمینال مسافری، احداث مسیر تردد مسافران از ترمینال تا اسکله مسافری، احداث دیوار پیرامونی بندر در بخش دریایی طرح‌های بخش خشکی شامل به تعمیرات اساسی اسکله‌های یک تا ۴، احداث بخشی از موج شکن فرعی، احداث دایک و استحصال پسکرانه انجام مطالعات طرح جامع بوموسی و جابجایی دریابانی اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین در خصوص جزییات بندرسیریک نیز گفت: این بندر چندمنظوره با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال و با هدف ارتقای شاخص بنادر محلی و تقویت زیرساخت‌های مردمی حوزه اقتصادی با ۵۱,۵ هکتار اراضی پسکرانه و ۳۶ هکتار حوضچه احداث شده است.

عباس‌نژاد از اقدامات انجام شده در این بندرگاه در دولت سیزدهم نیز به استقرار اداره بندر و دریانوردی سیریک، گمرک و برج کنترل در محوطه بندری، برق رسانی و احداث شبکه اطفای حریق، نصب تجهیزات مخابراتی و فیبر نوری، احداث اسکله چندمنظوره بندر سیریک و نصب پنج فروند رمپ شناور جهت پهلوگیری شناورها، اختصاص یک فروند یدک‌کش به منظور انجام ایمن ورود و خروج شناورها، اختصاص یک فروند شناور نجات دریایی در این بندر با توجه به وجود ظرفیت‌ها و مراکز گردشگری دریایی موجود در منطقه اشاره کرد.

به گفته وی؛ گروه کالاهایی که امکان پذیرش در بندر سیریک را خواهند داشت شامل شن و ماسه، مواد معدنی، کانتینر یخچالی، خودرو، دام زنده، کالای عمومی، کالای ملوانی و صیادی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین به افتتاح پنج فروند اسکله پهلودهی شناورهای گردشگری شامل سه فروند شناور در بنادر کنگ، مقام و لنگه در غرب استان، ۲ فروند نیز در مبادی گردشگری جزیره قشم (دوربنی و دهخدا) و یک فروند رمپ و همچنین ۲ پست اسکله مخصوص سوخت‌گیری در بندرجاسک در راستای ارتقای شاخص‌های مردمی سازی اقتصاد و گردشگری دریایی اشاره کرد که برای ساخت آن ۷۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی در تشریح بهره‌برداری از این طرح‌ها اظهار کرد: عملیات اجرایی ساخت و نصب اسکله‌های شناور و رمپ‌ها در «بنادر کنگ، مقام و لنگه»، «دوربنی و دهخدا قشم» و «جاسک» در دولت سیزدهم کلید خورد و پیش از این در سال حداکثر اجرای سه فروند اسکله شناور در بنادر انجام می‌گرفت که در دولت سیزدهم این عدد به حدود ۱۴ فروند اسکله و رمپ شناور در سال جاری رسید.

عباس‌نژاد ادامه داد: با اهتمام دولت سیزدهم به ارتقا زیرساخت‌های بندری، دریایی و مسافری با یک نگاه متوازن و استفاده از همه ظرفیت‌ها در راستای توسعه شاخص مردمی‌سازی اقتصاد ساخت و نصب پنج فروند اسکله شناور، یک فروند رمپ و ۲ پست اسکله مخصوص سوختگیری توسط سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شده است.

آماده‌سازی زیرساخت‌های دریایی مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک، مرکز خدمات دریایی و بندری، ساختمان ICT و طرح کنترل تردد بندر شهید رجایی از دیگر طرح‌هایی بود که همزمان با سه طرح یادشده به بهره‌برداری رسید.

همچنین در این روز عملیات اجرایی طرح‌های توسعه زیرساخت‌های دریایی و بندری در اراضی ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی شامل (احداث پل دسترسی به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی احداث فاز نخست تاسیسات زیربنایی با ایجاد ۱۴۰ هکتار زیرساخت در اراضی پشتیبانی توسط سازمان بنادر و دریانوردی) به ارزش ۴۲ هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال با پیگیری و همت دولت سیزدهم آغاز شد.

عملیات اجرایی این طرح در راستای استفاده از موقعیت برتر این بندر به عنوان دروازة صادرات و واردات ایران، با توجه به رشد صنعتی منطقة هرمزگان و افزایش نیاز بازارهای داخلی و به منظور استفاده از زیرساخت‌ها و محیط سرمایه‌گذاری توانمند و ایجاد هاب لجستیک تجاری کشور توسط سازمان بنادرو دریانوردی کلید خورد.

<div id="div_eRasanehTrustseal_85038"></div>

<script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>

 

<script>eRasaneh_Trustseal(85038, true);</script>

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط