1403/03/07-16:29

درسی که باید از آزمون پالایشگاه بندرعباس بیاموزیم

درسی که باید از آزمون پالایشگاه بندرعباس بیاموزیم

هرمزگان در سال های آینده میزبان سرمایه گذاری های کلان ملی بیشتری خواهد بود و اگر مشتاقیم تا فرزندان این استان را در رأس مسؤولیت ها و نه در جایگاه نیروهای خدماتی ببنیم که البته نیروهای خدماتی نیز شایسته احترام تمام و کمالند، باید از امروز به فکر ارتقای سطح علمی دانش آموزان این استان و رشد توانایی های فردی آنان باشیم.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، پالایشگاه بندرعباس در دوران مدیریت نامور مدیرعامل پیشین در تفاهم نامه ای با مهدی دوستی استاندار هرمزگان، بنا را بر جذب 2650 نفر از نیروهای بومی هرمزگان در فرآیند قانونی جذب خود قرار داد.

در مرحله اول آزمونی را برای جذب بخشی از این نیروها با توجه به نیاز و شرایط کاری در این پالایشگاه برگزار کردند تا افراد پس از کسب نمره لازم در آزمون کتبی، راهی آزمون شفاهی شوند و در نهایت در این پالایشگاه جذب شوند.

حالا بنابر آنچه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفته، نمره قبولی در آزمون پالایشگاه ستاره بر اساس شاخص  علمی بر روی 60 از 100 قرار گرفته بوده و این شاخص به عنوان قانونی در فرآیند جذب این پالایشگاه قرار داده شده است.

با پیگیری های عضو هرمزگانی هیأت مدیره پالایشگاه که از قضا تنها عضو هرمزگانی حاضر در هیأت مدیره انبوهی از صنایع غرب شهر بندرعباس است، نمره قبولی در آزمون پذیرش نیرو در این پالایشگاه به 50 از 100 کاهش می یابد تا با توجه به محرومیت های هرمزگان، نیروهای بومی بیشتری بتوانند در این آزمون قبول شوند.

برگزاری آزمون و بررسی نتایج آزمون کتبی اما شرایط متفاوتی را پیش روی مدیران این پالایشگاه قرار می دهد به نحوی که هیچ داوطلبی نمره بالاتر از 50 کسب نکرده و تلاش ها با تأکید استاندار هرمزگان بر این قرار می گیرد تا 10 نمره دیگر نیز از شاخص پذیرش کاسته شود و نمره قبولی بر 40 از 100 قرار بگیرد اما با این حال افراد محدودی نمره بالاتر از 40 کسب کرده اند.

باید چه کرد؟

حالا دوباره با دستور استاندار و همکاری رییس پالایشگاه بندرعباس و منابع انسانی این پالایشگاه و رییس هیأت مدیره آن، با محوریت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بازرسی استانداری، قرار است برای حل این مشکل، نمرات به نمودار برده شود.

فارغ از این ماجرا، هرمزگان گرفتار مشکل پایین بودن توان علمی دانش آموزان مقاطع تحصیلی منتهی به دانشگاه از یک سو و سطح توان علمی فارغ التحصیلان دانشگاهی خود است و لذا برای این مشکل باید راه حلی ساخت و الا در افق آینده این استان، عملا هرمزگانی ها یا به مشارکت گرفته نمی شوند و یا باید به مسؤولیت های خرد و کوچک در صنایع بسنده کنند.

برای این مهم، مشکل به خوبی در آموزش و پرورش هرمزگان در سال های اخیر تشخیص داده شده و در حوزه ارتقای سواد و مهارت دانش آموزان هرمزگانی طی دو سه ساله اخیر گام های بسیار خوبی برداشته شده است.

از ایجاد هنرستان های جوار صنایع گرفته تا برگزاری جدی آزمون های نهایی و اعزام دانش آموزان به اردوهای مهم علمی و رصد میزان پیشرفت هر کدام از دانش آموزان اقداماتی بوده که طی دو سه سال اخیر در سایه توجه ویژه دولت سیزدهم به آموزش و پرورش و نیز توجه والدین به فرزندان خود صورت گرفته است.

در سطح دانشگاهی اما باید توان علمی دانشجویان به شکل جدی تری پیگیری شود و مسؤولان کنونی دانشگاههای استان بخصوص دو دانشگاه آزاد و هرمزگان، اقدامات خود در زمینه ارتقای سطح علمی جوانان این استان را تشریح کنند تا مشخص شود در توسعه علمی کشور، سهم هرمزگان کجاست و نقش جوانان آن در افق آینده این استان به کجا می رسد!

در این کاهش و کمبودها بدون شک نباید نقش اقتصاد متأثر از قاچاق سوخت را در استان نیز نادیده گرفت. چرا که جوان هرمزگانی باید آینده خویش را در یک فضای امیدوارانه و متعالی و فاخر ببیند نه این که با نگاهی به اطراف خویش، وضعیت مالی و سر و وضع و رفاه دوستان و اقوام قاچاقچی خویش را مطلوب تر ارزیابی کنند و الگوی خود را به سمت بزهکاری تغییر دهند.

نوشته: مهدی خسروی/فارس

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط