1402/11/05-16:50

کانون‌های فرهنگی مردمی راه اندازی شود/ لزوم پرورش مدیران در حوزه فرهنگ

کانون‌های فرهنگی مردمی راه اندازی شود/ لزوم پرورش مدیران در حوزه فرهنگ

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بر لزوم تقویت بنیه فرهنگی مدیران به ویژه پرورش تخصصی مدیران فرهنگی در جامعه تاکید کرد.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در دومین روز از پنجمین نشست رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها و هشتمین نشست شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی در محل سالن جلسات شهرداری بندرعباس، اظهار کرد: دریا ظرفیت‌هایی را دارد که به گفته دانمشندان همان امکانات و منابع روی زمین، در آب نیز وجود دارد و 35 درصد کشور ما را آب و مناطق ساحلی فرا گرفته است که استان هرمزگان با 1200 کیلومتر نوار ساحلی و دارا بودن دو دریای خلیج فارس و دریای عمان از آینده خوبی برخوردار است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده افزود: ظرفیت‌های آینده استان هرمزگان با توجه به توسعه جزایر و ساحل مکران، نوید از یک آینده بسیار خوب برای استان می‌دهد.

 

وی ادامه داد: درمساله فرهنگ بر خلاف آنچه که مرسوم است، کار باید برای رضای خدا باشد و هدف باید مشخص باشد، جهت کار باید روشن باشد و قطب‌نمای کار فرهنگی باید به سوی خدا تنظیم شود، کارهای فرهنگی را به صورت جمعی انجام دهید و خداوند متعال نیز کار تشکیلاتی را مقدم بر کار انفرادی می‌داند.

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: یکی از مصادیق کار جمعی، شوراها هستند و یکی از مشکلاتی که امروز شوراها در تصمیم گیری دارند همین است که اصول و قوانین حاکم بر کار جمعی را نپذیرفته‌اند، لذا در عقبه تاریخی که می‌نگریم، در کشور ما نتوانسته ایم تصمیمات اصلی را که فصل الختام است، به صورت جمعی انجام دهیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با بیان اینکه در آثار علمی جوامع اسلامی اکثر کارها فردی بوده است و توفیقات ما در ورزش‌های انفرادی نیز بیشتر بوده است، گفت: در جاهایی که باید جمعی عمل نماییم به خصوص در جامعه ورزشی نتوانسته‌ایم مشکلات را مرتفع نماییم و این نشانگر مشکل ما در کارهای جمعی است.

 

امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: امروز باید کار شورایی و جمعی و مشارکت در خرد جمعی همدیگر و همچنین پذیرش حقیقت را در کنار همدیگر داشته باشیم.

 

وی ابراز کرد: ما امروز در حوزه مساله فرهنگی در کل جامعه و تمام کارهای فرهنگی با چالش مواجه هستیم.

 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده؛ کارهای فرهنگی از جنس درازمدت است که تاثیرات آنها در بازه زمانی طولانی مدت اثرگذار است و باید برنامه‌ریزی‌هایمان برای دراز مدت باشد.

 

امام جمعه بندرعباس با اشاره به اینکه اگر کار فرهنگی تاثیرات آن کُند است و در کوتاه مدت اثرات آن را نمی‌بینیم، باید در برنامه‌ریزی فرهنگی زمان را لحاظ کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده گفت: چند استان کشور سند اقدامات فرهنگی را نوشته‌اند، اما به صورت غالب در کارهای فرهنگی دچار روزمرگی هستیم، در صورتی که غربی ‌ها سندهای 20 ساله و 50 ساله دارند و چشم اندازی بلند مدت برای خودشان تعریف کرده‌اند.

 

وی افزود: متاسفانه در شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر نیز با مشکلاتی همراه هستیم که سند تحول فرهنگی را در دور بعدی، شوراها تمکین نمی‌کنند و همه باید در یک مسیر حرکت نماییم.

 

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تاکید کرد: بنا شده است این مساله مورد توجه قرار گیرد و این سند تهیه شود که با یک نقشه راه امورات فرهنگی را پیش بریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با اشاره به اینکه آن چیزی که خیلی مهم است، باید در کارهای فرهنگی به نقش مردم توجه نماییم، اظهار کرد: کانون های فرهنگی مردمی را راه اندازی نمایید و زیر چتر خودتان گسترش دهید، به مراتب تخصص در حوزه فرهنگ بالاتر از حوزه های دیگر است و امروز حوزه فرهنگ آنقدر نیاز به توجه و اهمیت دارد که هر شخصی نمی تواند به این مساله ورود کند.

 

وی گفت: ما مدیریت بازرگانی و اقتصادی و ... را داریم اما در حوزه مدیریت فرهنگی تعداد ناچیزی مدیر پرروش داده‌ایم و نقص‌هایی که در حوزه فرهنگی داریم باید با تصمیمات اساسی حل و فصل شود.

 

امام جمعه بندرعباس با باین اینکه شورای فرهنگ عمومی در کشور نتوانسته کارکرد خوبی داشته باشد، تصریح کرد: امروز شورای فرهنگ عمومی استان‌ها را ارزیابی کنید و خواهید دید با چه چالش‌هایی همراه هستند که نقص در راهبری و عدم هماهنگی دستگاه های فرهنگی از مصادیق این مشکلات است.

 

وی عنوان کرد: بین اختیارات و وظایف شوراها تناسبی وجود ندارد و این مسائل باید حل شود، بحث ضمانت اجرایی شوراها یکی دیگر از این مشکلات است و همچنین دو شغله بودن افراد شورایی یکی دیگر از مشکلات است که باید تمام وقت فرد عضو شورا برای مشکلات شهر و مردم باشد.

 

امام جمعه بندرعباس عنوان کرد: در مجالس محلی که شوراها هستند نیازمند این هستیم که افراد دارای تحصیلات لازم یا سابقه کار اجرایی باشند تا در تصمیم سازی‌ها بتوانند اقدامات خوبی را انجام دهند و این مساله باید مورد بازنگری قرار گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده خاطرنشان کرد: بحث سیاست زدگی در شوراها را باید کمک کنیم و جلوی این مساله را که ترجیح منافع خود بر مردم است را بگیریم و عقلانیت را در تصمیمات نسبت به منافع خودمان مقدم سازیم.

 

به گفته نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان؛ برخی از اعضای شورا که وارد پارلمان شهری می‌شوند نیازمند آموزش قبل از خدمت هستند و لازم است دوره آموزشی قبل از ورود به شورا را بگذرانند تا کارها عالمانه‌تر و جدی‌تر پیگیری شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده بر اثرگذاری امورات شورایی در زندگی مردم تاکید و ابراز کرد: اثرگذاری کارهای شورایی نیازمند اطلاع‌رسانی است و با تمام تلاش‌هایی که انجام می‌شود مردم باید در جریان قرار گیرند.

 

وی با بیان اینکه دولت علی‌رغم اقدامات و کارهای فراوانی که انجام داده است اما در زمینه اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف عمل کرده است، گفت: دولت بخش ناچیزی از عملکرد خود را برای مردم تبیین کرده است.

 

امام جمعه بندرعباس خاطرنشان کرد: مشکلات و دعواهای شورایی را نباید به درون جامعه منعکس کنیم بلکه باید در شورا و با اتکا به فلسفه شورا حل و فصل نمایید تا مردم شاهد اقدامات خوب شما باشند. 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط