1402/11/05-16:48

95 درصد اتفاقات کشور مرتبط با شوراها است

95 درصد اتفاقات کشور مرتبط با شوراها است

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان و عضو کمیسیون حقوقی و اقتصادی هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان کشور گفت: این مجمع مشورتی راهبرد خوبی برای برطرف کردن برخی از مشکلاتی که شوراها و شهرداری‌ها از آن برخوردار هستند، می‌باشد.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، مهدی خراسانیان اظهار کرد: عمده مواردی که در کمیسیون حقوقی پیگیری می‌شود مشکلات حقوقی می‌باشد که شهرداری‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند که عمده آنها در بخش درآمدها، در بخش هزینه‌ها و همچنین اختیاراتی که شوراها در این زمینه دارند مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد اتفاقاتی که در سطح کشور می‌افتد در رابطه با شوراها، دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و شورای شهرها مرتبط می‌شود، ولی متاسفانه در قوانین جایگاه پررنگی برای شوراها تبیین نشده است و با برگزاری چنین مجامعی در سدد آسیب‌شناسی و ارائه آن به مراجع بالاتر برای تصمیم‌سازی هستیم.

 

وصول مطالبات دولتی موضوع اول کمیسیون حقوقی

 

مجید ناصحی مقدم رئیس شورای اسلامی شهر زنجان و رئیس کمیسیون حقوقی و اقتصادی هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان کشور نیز با حضور در شهر بندرعباس اظهار کرد: سلسله جلساتی که در مجامع این چنینی برگزار می‌شود برای مشورت و هم‌فکری همکاران ما در مراکز استان‌ها می‌باشد و مشکلاتی که شهرداری ها و شوراهای اسلامی در کل کشور با آن مواجه هستند و در نهایت صدور بیانیه‌ها، مکاتبات و پیگیری‌هایی که در سطح کلان کشوری از قبیل رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، قوه قضائیه و خیلی جاهای دیگر که باعث بشود مشکلات شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها مرتفع گردد.

 

ناصحی مقدم گفت: حاصل بحث وتبادل نظر همکاران بنده در کمیسیون‌های تخصصی مجمع، رسیدن به راهکارهای مناسب می‌باشد.

 

وی با اشاره به ساختار مجمع، اظهار کرد: این مجمع کشوری در چهار کمیسیون تقسیم‌بندی شده است که حاصل تلاش‌های همه همکاران طی بیانه‌های تخصصی به مراجع بالادستی انتقال داده می‌شود.

 

ناصحی مقدم با اشاره به عضویتش در کمیسیون حقوقی و اقتصادی عنوان کرد: به لطف اعضای کمیسیون، ریاست کمیسیون حقوقی و اقتصادی را بر عهده گرفته‌ام که مباحث حقوقی و اقتصادی و همچنین مشکلاتی که در خصوص درآمدهای پایدار وجود دارد و سایر قوانینی که به شهرداری‌ها کمک می‌کند که درآمدهایشان را بالا ببرند و همچنین نحوه وصول درآمدها به بحث و گفتگو می‌پردازیم.

 

رئیس کمیسیون حقوقی و اقتصادی هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان کشور به اهم مطالب مطرح شده در این کمیسیون تخصصی در شهر بندرعباس پرداخت و خاطرنشان کرد: مباحثی که بیشتر در کمسیون حقوقی و اقتصادی بین همه اعضا مطرح بود بیشتر در خصوص وصول عوارض ارزش افزوده و مشکلات ناشی از آن که این حق واقعی شهرداری‌ها می‌باشد که عدم وصول به موقع و یا تاخیر در وصول آنها باعث می‌شود عملیات عمرانی در شهرها به تاخیر افتد و این مردم هستند که متضرر خواهند شد.

 

ناصحی مقدم افزود: در این راستا سعی بر این کرده‌ایم که به اتفاق نظر همه اعضاء، از دولت خواسته بشود تا توجه ویژه شود و وصول درآمدها به موقع انجام گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه هفتادمین جلسه مجمع به میزبانی شهر بندرعباس برگزار شده است، تصریح کرد: شهر بندرعباس شهر زیبایی است، شهری بندری که مردمی مهمان‌نواز دارد و شهرداری بندرعباس تلاش‌های زیادی برای توسعه شهری انجام داده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و اقتصادی هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان کشور گفت: همه مردم ایران آرزو دارند با توجه به مهمان‌نوازی مردمان این شهر به مرکز استان هرمزگان بیایند و از مناظر زیبا و خدادادی این شهر بهره‌مند شوند.

 

انتقال تجربیات بهترین دستاورد مجمع کشوری است

 

سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز و عضو کمیسیون حقوقی و اقتصادی هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان کشور اظهار کرد: کلان‌شهرها به خصوص آن‌هایی که مرکز استان هم هستند، مسائل، گرفتاری‌ها، برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های متعددی دارند که برگزاری چنین مجمعی راه‌حل خوبی برای انتقال تجربیات و گفتگو در خصوص مسائل مختلف شهری می‌باشد.

 

حسینی افزود: گاهی اوقات همکاران ما در شوراها و شهرداری‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شوند که سایر همکاران آنها در استان‌های دیگر نیز با این مشکلات مواجه بوده اند و تجربه رفع آنها را در کارنامه کاری خود دارند که با انتقال تجربیات و ارائه راهکارها در سدد رفع این مشکل در سایر شهرهای کشور نیز بر می‌آیند.

 

وی با بیان اینکه از سویی دیگر قوانینی که بنا هست در کشور نوشته شود که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استان ها نقش بسزایی در آن دارند، تصریح کرد: در خصوص قوانین، در چنین مجمعی به بحث و تبادل نظر می‌رسیم، ضعف و قوت قوانین دیده می‌شود و جاهایی نیز پیشنهاداتی به مسئولین اجرایی، دولت و سایر دستگاه‌ها داده می‌شود و در جاهایی دیگر نیز پیشنهاداتی به نمانیدگان مجلس شورای اسلامی برای طرح در کمیسیون‌های تخصصی مجلس داده می‌شود تا با افزودن یک جمله یا یک کلمه، تغییرات خیلی خوبی را در قانون ایجاد شود.

 

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز گفت: برخی اوقات دولت با سبک و سیاق خاصی عمل می‌کند که می‌تواند خوب و برخی جاها نیز می‌تواند اینگونه نباشد، که به طور مثال می‌توانیم به ایجاد عوارض حاصل از برخی از اقدامات نام ببریم که مشکلات ناشی از آن را شوراها که نماینده مردم هستند متوجه می‌شوند و تذکر می‌دهیم که کدام قسمت کار خوب و کدام قسمت مشکل دارد و زمینه بهتر اجرا شدن قانون نیز فراهم می‌شود.

 

به گفته حسینی؛ با کارشناسی شدن امورات می توانیم به همدیگر در اداره کشور کمک کنیم و ایجاد تعامل بین دستگاه‌ها سرجمع آن اتفاقات خوبی را رقم می‌زند.

 

وی بر لزوم برگزاری مجامع کشوری ویژه شوراها تاکید و عنوان کرد: چنین مجامعی می‌تواند یک کلاس درس مشترکی باشد که از تجربیات هم‌دیگر استفاده کافی برده شود.

 

رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز با بیان اینکه مساله مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون حقوقی و اقتصادی مطرح شد، اظهار کرد: از نظر ما، دولت آن‌گونه که باید ارزش افزوده را به شهرداری‌ها از منظر قانونی بپردازد، اقدام نکرده است و حرف دولت مبنی بر اتمام وقت تا پایان سال می‌باشد که این وعده طولانی مدت می‌تواند آثار سویی در ساختار مدیریت شهری ایجاد کند، زیرا شهرداری‌ها در همه ماه‌ها هزینه‌هایی را دارند و نیازمند بودجه هستند.

 

حسینی بر لزوم شفاف سازی و مشخص شدن سهم دولت از عوارض مالیاتی و میزان واریزی آن به حساب شهرداری ها تاکید و خاطرنشان کرد: این موضوع یک مطالبه به جدی است که در کمیسیون حقوقی و اقتصادی این مجمع نیز مطرح و جزو مصوبات نهایی نیز بوده است.

 

وی ادامه داد: قبلا شرایط به گونه‌ای دیگر بوده است که هم اکنون شاهد تغییر رویه آن هستیم و این تغییر رویه به سوی کاهش سهم شهرداری‌ها می‌باشد که باز هم از میزان اعلامی کمتر است.

 

به گفته رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز، در ترکیب نیروهایی که در شورای عالی استان ها حضور دارند معمولا تعداد افرادی که از مرکز استان‌ها به این شورا می‌روند کم می‌باشد که باعث می‌شود در شورای عالی استان ‌ها به این مساله توجه نشود.

 

حسینی از اتحادیه شهرداران که قبلا حذف شده بود سخن گفت و تصریح کرد: این اتحادیه هم اکنون در برنامه هفتم توسعه دیده شده است که نحوه تنظیم اساسنامه مورد مطرح قرار گرفته است که در راستای سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها بتوانند هم‌پوشانی خوبی داشته باشند.

 

وی با توجه به برگزاری این مجمع تخصصی در شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: شهر بندرعباس پر از خوبی‌ها و فرصت های فراوانی است که می‌تواند یک شهر ایده‌آل با بستر امکانات شهری باشد.

 

بندرعباس تغییرات زیادی به خود دیده است

 

علیرضا نادری رئیس شورای اسلامی شهر کرمان و عضو کمیسیون حقوقی و اقتصادی هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و شهرهای مراکز استان کشور در بندرعباس اظهار کرد: گاهی اوقات ناهماهنگی‌ها و نابسامانی‌هایی در قوانین و مقرات وجود دارد و گاهی اوقات در اجرا نیز مشکلاتی وجود دارد که در چنین مجامعی برای هماهنگی و ارائه پیشنهادات به شورای عالی استان‌ها به مشورت می‌پردازیم تا بتوانیم به دولت و مجلس شورای اسلامی برای رفع آنها منتقل نماییم.

 

نادری افزود: موارد متعددی در کمیسیون حقوقی و اقتصادی مطرح شد که ارزش افزوده از مهم‌ترین آنها بوده است، برقراری رابطه منطقی بین اخذ مالیت و اعطای آن به شهرداری‌ها چالشی است که نیاز به شفاف‌سازی می‌باشد و به دنبال رفع آن هستیم.

 

وی گفت: ماحصل خروجی نشست‌های کمیسیون‌های تخصصی در مجمع کنونی باعث رشد و ارتقای سطح راندمان کاری همکاران ما در شوراهای اسلامی شهرهای مرکز استان های کشور می‌شود و نتیجه‌های مثبتی را به همراه دارد.

 

رئیس شورای اسلامی شهر کرمان از سکونتش در شهر بندرعباس سخن گفت و خاطرنشان کرد: از سال 1363 به مدت 5 و نیم سال در این استان سمت اجرایی داشته‌ام و به خوبی با بافت شهری و مردمان این دیار آشنا هستم.

 

نادری عنوان کرد: به لطف خدا بندرعباس رشد بسیار زیادی کرده است که از از نظر شهرسازی، اقتصادی و فرهنگی تغییرات مثبت زیادی را به خود دیده است.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط