1402/11/08-15:14

بشاگرد و شرق هرمزگان نقطه عطف طرح‌های آبخیز داری

بشاگرد و شرق هرمزگان نقطه عطف طرح‌های آبخیز داری

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان گفت: 70میلیارد تومان از محل اعتبارات نفت از مصوبات سفر اخیر ریاست جمهوری در شهرستان بشاگرد در حوزه آبخیز داری هزینه شده است.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، محمد نور موسوی مدیر کل منابع طبیعی هرمزگان امروز در نشست خبری اظهارداشت: شرق هرمزگان بعلت اتصال به سرشاخه های خوب روان آبها از استانهای همجوار و به دلیل ارتفاع نسبی این جغرافیا به سایر نقاط استان هدف اصلی پروژه های آبخیزداری است.

 

به گفته وی، بعد از سدجگین در شهرستان بشاگرد  طرح مطالعاتی و قابلیت سنجی سد گابریک، سد شریفی و سویچ مستعد که احداث سازه هستند انجام گرفت و این منطقه بسیار مناسب برای جذب و مهار روان آبها است.

 

 سیدمحمدنور موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان هرمزگان ادامه داد: ۱۱۵ طرح از مصوبات سفر اخیر ریاست جمهوری به هرمزگان در حوزه آبخیزداری اجرا شده که 50سازه آن در سفر پیش روی رئیس جمهور به استان افتتاح می شوند.

 

وی به پویش یک میلیارد درخت هم اشاره کرد و عنوان داشت: در دولت سیزدهم ۸ میلیون و پانصد هزار اصله نهال با هزینه ۲۵۰ میلیارد تومان تولید شده که ۳ میلیون از این عدد نهال حرا هستند و مجموع تولید نهال حرا در سال ۹۸ و ۹۹ ۱۰۰ هزار اصله و  در سال ۱۴۰۰ و ۴۰۱    دو میلیون اصله و در سال جاری  سه میلیون اصله و در مجموع در این دولت ۵ میلیون نهال حرا تولید کردیم و حرا در حد و فاصل جزر و مد دریا، در خوریات کاشته می‌شوند که در بحث تفرجگاه‌ها تولید اکسیژن تصفیه کربن و از نظر اکوتوریسم ارزش بسیار زیادی دارند مهم‌ترین ارزش گذاری این نهال، مکان مناسب برای تخمریزی آبزیان باعث بالا بردن ظرفیت آبزی در دریا می‌شوند و جوامع محلی و صیادان از آن بهره می‌برند.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان در ادامه بیان کرد: در دولت سیزدهم  بحث حد نگاری و کاداستر اراضی ملی به پایان رسیده و هزار فقره سند اراضی ملی به مساحت ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار و همچنین ۱۰۰ فقره از مجموع ۱۰۵ فقره پلاک‌هایی که در حریم ۶۰ متر دریا لحاظ گردیده است اسناد آنها اخذ شده است و یکی از استان‌های پیشرو در بحث اخذ سند حریم ۶۰ متر دریا هستیم.

 

محمد نور موسوی به حجم اعتبارات و محل هزینه کرد آنها اشاره کرد و گفت:

مجموع اعتبارات ۵۰ سازه آبخیزداری ۱۵۶ میلیارد تومان است و ۸ سازه آبخیزداری جزو مصوبات سفر اول ریاست جمهوری هستند که از محل اعتبارات نفت است این ۸ پروژه در شهرستان بشاگرد و در سال جاری احداث آنها آغاز و اکنون پروژه‌ها رو به پایان و آماده بهره برداری هستند و مابقی سازها از محل اعتبارات سفر هیئت دولت است و در کل شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

 

وی در ادامه به تشکیل اولین مجمع خیرین در حوزه آبخیزداری در هرمزگان خبر داد و گفت:  هرمزگان اولین استان در تشکیل مجمع خیرین آبخیزداری است و این مجمع تاکنون 40میلیارد تومان با مشارکت مردمی در بحث اجرایی و همیاری در استان هزینه کرده اند.

 

وی بیان کرد: در بحث مردم یاری شهرستان جاسک، طلاب حوزه علیمه در بحث کاشت نهال کمک شایانی کردند و در بندرتیاب در چند منزل مسکونی چندهزار اصله نهال تولید و نقطه امید بخشی در بحث بیابان زدایی بوجود آمده است.

 

همچنین دهیاران مناطق روستایی شهرستان رودان درخواست نهال کُنار که بومی هرمزگان و سازگار با شرایط منطقه است، داشتند و عزم خوبی در درخت کاری شکل گرفته است.

 

موسوی به قرارداد صنایع برای پوشش 25درصدی فضای سبز و نهال کاری هم اشاره ای کرد و درخواست اهتمام بیشتر این دستگاهها در امر بیابان زدایی و ایجاد فضای سبز شهرها داشت.

 

به گفته مدیرکل منابع طبیعی، استاندار هرمزگان در 7پویش غرس نهال در استان شرکت داشته که بارزترین شان با حضور وزیر کشور بود.

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط