1402/04/19-14:50

پایش بیماریهای قلبی و عروقی جمعیت بالای ۲۰ سال در هرمزگان

پایش بیماریهای قلبی و عروقی جمعیت بالای ۲۰ سال در هرمزگان

طرح پایش بیماریهای قلبی و عروقی جمعیت بالای ۲۰ سال در هرمزگان با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، معاونین بهداشتی و تحقیقات و فناوری دانشگاه، مدیر آمار و فناوری دانشگاه و جمعی از کارشناسان مرتبط با حوزه تشخیصی و آزمایشگاهی، پیشگیری و درمان بیماریهای معاونت بهداشتی در دفتر ریاست دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، غلامعلی جاودان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان اجرای این طرح ملی را گامی مهم در راستای شناسایی، تشخیص و درمان به موقع بسیاری از بیماری های مرتبط با فشار خون و قلبی و عروقی دانست و گفت: مرحله نخست این طرح (پرسشگری) از جامعه هدف می باشد که مرکز استان با پوشش ۹۵ درصدی و سایر شهرستانهای استان بصورت ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.

 

دکتر جاودان هدف از انجام این طرح در استان را تعیین شیوع بیمارهای قلبی عروقی در جمعیت 20 سال و بالاتر، تعیین شیوع عوامل خطر بیمارهای قلبی عروقی در جمعیت 20 سال و تعیین ارتباط بیماریهای قلبی عروقی با عوامل خطر اصلی در جمعیت 20 سال و بالاتر استان هرمزگان عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: اجرای طرح در کل استان (به استثنای شهرستان بندرعباس) از  اول اسفند 1401 آغاز شد؛ همچنین اتمام طرح در کل استان (به استثنای شهرستان بندرعباس) تا پایان اردیبهشت 1402 ادامه داشت.

 

 جاودان با اشاره به اینکه در بازه زمانی 28 اسفند 1401 لغایت 3 اردیبهشت 1402 بدلیل همزمانی اجرای طرح با ایام ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی طرح متوقف شد؛ عنوان کرد: آغاز اجرای طرح در خوشه های روستایی شهرستان بندرعباس: 6 خرداد 1402، آغاز اجرای طرح در خوشه های شهری شهرستان بندرعباس: 24 خرداد 1402 و تاکنون بیش از 95 درصد خوشه های شهرستان بندرعباس پرسشگری آنها تکمیل شده که نمونه گیری از خوشه های تکمیل شده  در حال انجام است.

 

وی اهداف این طرح را به دو بخش اختصاصی و کاربردی تقسیم کرد و گفت: از مهمترین اهداف اختصاصی و کاربردی طرح تعیین ارتباط بین بین بیماریهای قلبی و عروقی با سایر بیماریها و همچنین تمرکز بر شیوع عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی در یک نمونه جمعیتی 6500 نفری در استان هرمزگان انجام می شود که می تواند ضمن شناسایی و معرفی عوامل خطر و گروه های در معرض خطر، با توجه به محدودیت منابع اقدامات پیشگیری و کنترل را بصورت هدفمند تر روی این گروهها برنامه ریزی کرد.

 

پس از انجام مرحله نخست این طرح توسط تیم های پرسشگری مرحله نمونه گیری آزمایشگاهی و تکمیل و ثبت گزارشات در نرم افزار اختصاصی این طرح است که جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری در امر ارائه خدمات سلامت در راستای تامین سلامت آحاد جامعه به معاونت بهداشتی وزارت متبوع ارسال خواهد شد.

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط