1399/11/24-22:31

چرا هرمزگان نیازمند شهرک آموزشی است؟/ هدف اصلی این طرح چیست؟

چرا هرمزگان نیازمند شهرک آموزشی است؟/ هدف اصلی این طرح چیست؟

یکی از دغدغه‌های مهم هرمزگان در سال‌های اخیر، نوسان کیفیت آموزشی در این استان و سهم پایین هرمزگان در قبولی رشته‌های مهم در دانشگاه‌های برتر کشور است.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم هرمزگان، کیفیت خدمات آموزشی در این استان با وجود تلاش فراوان معلمان و فرهنگیان استان در این عرصه است که خروجی نهایی آن را می‌توان در شمار پایین راه یافتگان به دانشگاه‌های برتر کشور و رتبه‌های کنکور سراسری جست‌وجود کرد.

برای همین منظور طی دو سه سال اخیر همواره در کنار تلاش برای توسعه فضاهای آموزشی در مناطق مختلف هرمزگان به منظور رهانیدن این استان از انبوه کلاس‌های درس تخریبی و کلاسهای درس کپری اما نگاهی کلان‌تر نیز به این موضوع در راستای سوق دادن هرمزگان به تراز بالاتری از آموزش در جریان بوده است.

توافق برای ساخت شهرک آموزشی و کلینیک درمانی ویژه فرهنگیان در هرمزگان

27 خرداد 99 بود که فریدون همتی استاندار هرمزگان در دیدار با رییس سازمان نوسازی مدارس کشور ضمن توافق بر سر احداث 200 فضای آموزشی جدید با استفاده از ظرفیت‌های درون استان که حاصل به پای کار آوردن صنایع کلیدی استان و خیران پرمهر در این زمینه بود، توافق‌نامه ساخت شهرک آموزشی و کلینیک درمانی فرهنگیان استان هرمزگان نیز منعقد و مبادله شد.

امضای تفاهم نامه ساخت شهرک آموزشی و کلینیک فرهنگیان در بندرعباس در خرداد 99

توافقی که در تهران به امضا رسید و موسی دادی زاده مدیرکل پیشین و وقت آموزش و پرورش هرمزگان و سید فخرالدین هاشمی مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان نیز در مراسم مبادله آن میان همتی و رخشانی مهر حضور داشتند.

فریدون همتی استاندار هرمزگان در حاشیه امضای این توافق‌نامه، با اشاره به توافق نهایی برای برای ساخت شهرک آموزشی در بندرعباس، تصریح کرد: احداث این شهرک به عنوان یک ایده استانی و کار ممتاز با معماری بومی هرمزگان، برای 4 هزار دانش آموز مورد توافق نهایی قرار گرفت و الگویی در سطح کشور خواهد بود.

حضور وزیر برای کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین شهرک آموزشی کشور

حاصل توافق میان استانداری هرمزگان و سازمان نوسازی مدارس، حالا امروز 23 بهمن 99 به بار نشسته و کلنگ آن با حضور حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش به زمین زده می‌شود. 

آن‌طور که فریدون همتی استاندار هرمزگان گفته اعتبار مورد نیاز برای احداث این فضای آموزشی، 400میلیارد تومان است که 200میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز این پروژه از محل اعتبارات ملی و 200میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات استانی تأمین می شود و تا دهه فجر 1400 به عنوان یک مدل برتر برای نخستین بار در کشور به بهره برداری می رسد.

 این شهرک آموزشی با وسعت 20 هکتار و در قالب 12مدرسه تعریف شده و تمام امکانات و الزامات آموزشی مورد نیاز دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی با تأکید بر افزایش بهره وری و استفاده از تازه‌ترین امکانات و متد آموزشی روز در آن پیش بینی شده است.

شهرک‌های آموزشی مدلی جهانی برای ارتقای کیفیت تحصیلی

نگاهی به تجربه دیگر کشورها در زمینه ابداع روش‌ها و شیوه‌های جدید آموزشی به منظور ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان و آشناساختن آنان با علوم مورد نیاز برای زندگی آینده و ساختن نیروهایی در تراز نیازهای آینده علمی کشورها، نشان می‌دهد که ایجاد شهرک‌های آموزشی مدلی جهانی است که در سطح کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به منظور جبران عقب‌ماندگی علمی آنان از دنیا از حدود دو دهه قبل ایجاد شده است.

 

تجلیل رخشانی مهر از فریدون همتی بدلیل جهش هرمزگان در ساخت مدارس جدید


جایگاه پیشروی ایران در عرصه علم و فناری از یک سو و وجود اختلافی فاحش میان سطح و تراز خدمات آموزشی در مرکز کشور و برخی استان‌ها با استان‌های دور از مرکز موجب شده تا لااقل در هرمزگان شاهد ابداع الگویی بومی با بهره‌گیری از تجارت دیگر کشورها در ایجاد یک شهرک آموزشی باشیم که بتواند گوشه‌ای از این محرومیت‌ها را جبران کرده و در عین حال با ارتقای سطح تبادلات علمی میان هرمزگان و مرکز کشور و ارتقای دانش تدریس و علم‌آموزی معلمان در کنار ایجاد یک زیرساخت بزرگ آموزشی سبب ارتقای سطح علمی این استان شود.

ساخت این شهرک آموزشی ممکن است با روند جاری ساخت پروژه‌های بزرگ عمرانی در بهترین شرایط دو تا 3 سال به طول بیانجامد و قطعا تا آن زمان فریدون همتی استاندار کنونی هرمزگان، مسؤولیت اداره و پیگیری این پروژه را در استان بر عهده نخواهد داشت ولی مهم آن است که مسؤولین هرمزگان و نمایندگان آن و مطالبه عمومی جامعه فرهیختگی استان متمرکز به ثمر رسیدن این پروژه باشد تا راهی که امروز به همت فریدون همتی و صد البته اهالی آموزش و پرورش آغاز شده، به نقطه‌ای مطلوب رسیده و این مجتمع به عنوان یک نیاز مهم برای هرمزگان به مرحله تکمیل و پذیرش دانش‌آموز برسد.

شهرک آموزشی محلی برای متمرکز ساختن خدمات آموزشی

از دیگر مزایای ایجاد شهرک‌های آموزشی، متمرکز ساختن مطلوب خدمات آموزشی است. خدماتی که طی سال‌های اخیر به همت برخی معلمان و دبیران مدارس در قالب مراکزی خارج از مدارس در حال ارائه است و شهرک آموزشی می‌تواند در قالب مشخصی با بهره‌گیری از توان این بخش‌ها، خدمات را در شهرک‌های آموزشی برای سنین مختلف متمرکز کند.

امکان نظارت بر کیفیت خدمات و ارتقای سطح خدمات در قالب این شهرک آموزشی نیز از دیگر ثمراتی است که متوجه جامعه دانش‌آموزی یک استان خواهد بود. علاوه بر این می‌توان حتی برای دانش‌آموزان دیگر مناطق دوردست هرمزگان نیز دوره‌ای چند روزه برای ارتقای پایه تحصیلی آنان با استفاده از امکانات این شهرک آموزشی تدارک دید که در کنار انبوه کارکردهای آموزشی می‌تواند در حوزه پرورش خلاقیت و نبوغ دانش‌آموزان نیز موثر واقع شود.

گزارش از فاطمه خسروی - نگاه جنوب ایران نیوز

نظرات

captcha

اخبار مرتبط