1402/02/25-22:30

برای کمبود دارو چه باید کرد؟

برای کمبود دارو چه باید کرد؟

یک متخصص داخلی پیشنهاد داد تا ضمن تقویت نظارت بر توزیع دارو، شورای هماهنگی بیمارستان های مرکز هرمزگان تشکیل تا موجودی دارویی به اشتراک گذاری شود.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، غلامعباس مومنی مدیرکل درمان تأمین اجتماعی هرمزگان امروز در گفت وگویی رسانه ای برای حل مشکلات دارویی در استان اظهار کرد: کمبود دارو در استان وجود دارد و باید حتما سیستم نظارتی تقویت شود و سیستم نظارتی کنونی که در اختیار دانشگاه است، باید در قالب شورایی نظارتی متشکل از دانشگاه، سه بیمه حمایتی، سازمان بازرسی، نظام پزشکی، استانداری و ... تشکیل و بر دریافت دارو از مرکز، هم در توزیع در کم فروشی و زیاد فروشی و نیز در تقسیم دارو میان بیمارستان ها نظارت جدی تری اعمال شود.

وی افزود: برخی داروهای بیمارستانی باید به داروخانه های بیمارستانی تعلق گیرد تا کمبود آن احساس نشود و از سوی دیگر در فروش دارو نیز باید نظارت دقیقی بر داروخانه ها صورت گیرد تا داروخانه ها موجودی خود را نفروشند.

پیشنهاد تشکیل شورای هماهنگی بیمارستان های مرکز هرمزگان

دکتر مومنی با طرح پیشنهاد تشکیل شورای هماهنگی بیمارستان های مرکز هرمزگان، خاطرنشان کرد: از این طریق روسای بیمارستان ها با هم موجودی دارویی خود را به اشتراک بگذارند. علاوه بر این انبارهای دارویی استان باید تقویت شود تا انبارهای اصلی شرکت های مادر در تولید دارو در هرمزگان نیز استقرار پیدا کنند و زمین مناسب به شرکت ها برای احداث انبار دارویی تعلق گیرد تا سهمیه دارویی استان به کرمان داده نشود و ما مجبور باشیم از کرمان، داروی خود را تأمین کنیم.

 

مدیرکل مدیریت درمان تأمین اجتماعی، بضاعت محدود داروخانه ها در تأمین دارو را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: بیمه ها باید کمک کنند تا هزینه های بیمه ای در زمان سریع تری به داروخانه ها پرداخت شود تا داروخانه ها زمین گیر نشوند.

صدور نسخه الکترونیک جدی گرفته شود

این متخصص داخلی تأکید کرد: مصوبه قانونی صدور نسخه الکترونیک کمتر مورد توجه قرار می گیرد و این در حالی است که می توان با کمک نظام پزشکی، تمدید پروانه طبابت را منوط به قرارداد با بیمه ها کرد تا نسخه های الکترونیک سامان بیشتری بگیرند.

مومنی همچنین اضافه کرد: توجه به نسخه الکترونیک، شاه کلید ساماندهی به وضعیت دارو است چرا که وقتی بیمار از پزشک، نسخه الکترونیک دریافت می کند، عملا از سهمیه ارز دارویی خود استفاده می برد و دولت نیز تکلیف خود را به خوبی می فهمد.

پزشکان در زمینه پرهیز از نوشتن داروی اضافی توجیه شوند

وی، توجه دادن پزشکان به پرهیز از نوشتن داروهای اضافی برای بیماران را نیز در مهار کمبود دارو بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: این طرح در تأمین اجتماعی اکنون در حال اجراست.

ایجاد مرکز اطلاع رسانی دارویی اهمیت دارد

مدیرکل مدیریت درمان تأمین اجتماعی هرمزگان اضافه کرد: ایجاد یک مرکز اطلاع رسانی موجودی دارویی نیز اهمیت فراوانی دارد تا بیماران بتوانند با این مرکز تماس گرفته و از محل یافتن داروی مشخصی اطلاع کسب کنند و این امکان را به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دهیم.

دکتر مومنی در پایان عنوان داشت: ما در تأمین اجتماعی موفق شدیم مطالبات  پزشکان بخش خصوص مطب‌ها را تا پایان اسفند پرداخت کنیم و فقط فروردین ماه پرداخت نشده و در این زمینه به روز هستیم.

وی از پیگیری ها و اهتمام جدی استاندار هرمزگان در این زمینه قدردانی و جدیت در ساماندهی وضعیت دارو در استان را مورد تأکید استاندار خواند و بیان داشت: انسجام در اجرای برنامه ها می تواند سبب کاهش نگرانی مردم در زمینه دارو شود.

گفت و گو: فهیمه شمسی

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط