1402/03/10-08:34

پیگیری برای ثبت جهانی شهر تاریخی حریره کیش در یونسکو

پیگیری برای ثبت جهانی شهر تاریخی حریره کیش در یونسکو

شهر تاریخی حریره به عنوان یکی از سکونتگاه‌های تاریخی شمال خلیج فارس برای ثبت در فهرست سازمان جهانی یونسکو و سازمان جهان اسلام (آیسسکو) در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است.

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، مرتضی ر مضانی گالشی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش امروز در یک گفت و گوی رسانه ای عنوان کرد: محوطه 80 هکتاری شهر تاریخی حریره در دل خلیج فارس نشان از تمدن کهن ایرانیان در این منطقه دارد که از منظر فرهنگی و تاریخی ارزشمند و دارای اهمیت است.

 

وی ادامه داد: ثبت شهر تاریخی حریره در فهرست میراث جهانی یونسکو و سازمان جهان اسلام (آیسسکو) می تواند جایگاه گردشگری کیش را در سطح جهانی با نگرش تاریخی و فرهنگی ارتقا دهد و زمینه ساز رونق اقتصادی و فرهنگی جزیره شود.

 

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: ثبت محوطه حریره در آیسسکو نیز گامی مثبت در راستای جذب گردشگر خارجی، راهیابی جزیره کیش به فهرست میراث جهانی و قرارگیری در مسیر بازدید توریسم خارجی، نزدیکتر شدن به ثبت محوطه در فهرست یونسکو است.

 

رمضانی گالشی با بیان این که شهر تاریخی حریره به صورت موقت در یونسکو ثبت شده است؛ تاکید کرد: لازمه قرار گرفتن شهر حریره در فهرست سازمان جهانی یونسکو، ایجاد زیر ساخت های مدنظر میراث فرهنگی و توسعه موزه حریره به چهار برابر حال حاضر آن است که برای تحقق این مهم، تامین اعتبار شده است.

 

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: آثار غیر منقول کیش از جمله محوطه تاریخی حریره، ابنیه مرکوری، مسجد ماشه و امیر(ع)، مجموعه قنات های کیش، سه بافت تاریخی سفین قدیم و جدید و باغو است که زیر نظر میراث فرهنگی در حال فعالیت هستند.

 

رمضانی گالشی، تاکید کرد: ساماندهی محوطه شهر تاریخی حریره، مرمت تکمیلی فاز ۳ مسجد امیر (ع)، مرمت تکمیلی مسجدماشه، احداث پارک وحدت فاصله مسجد امیر (ع) و مسجد ماشه، طرح توسعه مسیر گردشگری سفین جدید از سمت جاده کرانه به منطقه بومگردی تک بادگیر و بهسازی و مناسب سازی بافت سفین قدیم و جدید را از جمله برنامه های در دست اقدام معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه میراث فرهنگی برشمرد.

 

وی پیگیری طرح توسعه گردشگری روستای تاریخی باغو و طراحی و اجرای سردرب ورودی، پیگیری مرمت احیاء و بهره برداری ابنیه بازار قدیمی فرانسه و کاخ کیش الیت، تکمیل و مرمت کاخ مرجان، طراحی، احیاء و بهره برداری از آن را از دیگر برنامه های معاونت گردشگری سازمان در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

 

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از سرشماری درختان لور کهنسال جزیره کیش به عنوان میراث طبیعی کیش با همکاری حوزه محیط زیست برای ثبت در فهرست میراث طبیعی ملی خبر داد و تاکید کرد: بررسی و شناسایی درختان لور در راستای پلاک گذاری حفاظت و ثبت کهنسال ترین آنها در فهرست آثار ملی در دستور کار قرار دارد.

 

رمضانی گالشی از اقدامات اولیه جهت ثبت قنات های کیش خبر داد و گفت: پنج مجموعه قنات در جزیره کیش شناسایی شده که پرونده ثبت آن در فهرست آثار ملی تکمیل و برای دفاع در جلسه ثبت به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

 

 

 

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط