1399/11/10-01:28

شروع واکسیناسیون کووید19 در ایران با واکسن روسی از روزهای آتی

شروع واکسیناسیون کووید19 در ایران با واکسن روسی از روزهای آتی

روند بررسی واکسن‌های دیگر کووید19 از مبدا کشورهای هند، چین، روسیه و ... کماکان در سازمان غذا و دارو ادامه دارد. فرایندی که می شود حدس زد به زودی برای واکسن های چینی نیز به فرجام برسد، به ویژه اگر به یادآوریم که بیش از یک ماه از انتشار خبر یک میلیون دوز واکسن از مبدا این کشور توسط جمعیت هلال احمر کشورمان گذشته است.

 

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، یک هفته پس از آنکه سعید نمکی، وزیر بهداشت کشورمان بر شروع واکسیناسیون کووید19 در کشورمان قبل از بیست و دوم بهمن ماه تاکید کرد، ساعاتی پیش رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از صدور مجوز مصرف اضطراری یکی از واکسن‌های روسی کرونا در ایران خبر داد. نخستین مجوزی که برای مصرف واکسن در کشورمان صادر شده است.

 

آن گونه که کیانوش جهانپور، معاون وزیر و سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته، «در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریز شده و ویال‌های تک دوز و ۵ دوز در ایران صادر شد.»

 

به گفته جهانپور، روند بررسی واکسن‌های دیگر کووید19 از مبدا کشورهای هند، چین، روسیه و ... کماکان در سازمان غذا و دارو ادامه دارد. فرایندی که می شود حدس زد به زودی برای واکسن های چینی نیز به فرجام برسد، به ویژه اگر به یادآوریم که بیش از یک ماه از انتشار خبر یک میلیون دوز واکسن از مبدا این کشور توسط جمعیت هلال احمر کشورمان گذشته است.

 

شروع واکسیناسیون کووید19 در ایران با واکسن روسی از روزهای آتی

 

نکته قابل تامل در این میان، اظهارات اخیر وزیر بهداشت است که بر رسیدگی شدن پرونده واردات واکسن از چهار منبع معتبر در جهان (یک منبع اروپایی، یک منبع چینی، یک سازنده روسی و دو شرکت هندی) تاکید کرده و یادآور شده که با واردات قریب الوقوع واکسن به کشورمان، واکسیناسیون گروه های پرخطر قبل از جشن پیروزی انقلاب آغاز خواهد شد. گزاره هایی که مجابمان می کند شروع واکسیناسیون در ایران با اسپوتنیک خواهد بود.

 

این در حالی است که می دانیم سوای واردات، خرید واکسن از کنسرسیوم کواکس در زیرمجموعه سازمان بهداشت جهانی و تولید چند نسخه متفاوت از واکسن در کشورمان هم در دستور کار مسئولان قرار دارد و افزون بر آنها، قرارداد کشورمان با کوبا هم نهایی شده و به زودی واکسنی که در آن کشور آمریکایی تولید شده و دو فاز نخست آزمایش را با موفقیت پشت سر گذاشته، در کشورمان فاز سوم آزمایش را آغاز خواهد کرد.

 

 

اتفاقی که به گفته مسئولان در روزهای باقی مانده تا پایان سال 99 رقم خواهد خورد تا اگر همه چیز به خوبی پیش برود و نتیجه فاز سوم آزمایش این واکسن موفق ارزیابی شود، تولید این واکسن به موازات آن در کوبا، در انستیتو پاستور کشورمان هم کلید بخورد و فرایند واکسیناسیون در ایران به مدد این تولید پی گرفته شود. به مدد محصولی که قرار است راه شروع شده با اسپوتنیک وی را ادامه دهد.

نظرات

captcha

اخبار مرتبط